Tone Kummervold
«En varm, unik klang» – slik beskrives Tone Kummervolds stemme av hennes tidligere lærer og en av Norges mest kjente operasangere, Elizabeth Norberg-Schulz.
Tone Kummervold tok sin utdannelse fra Universitetet i Stavanger i Norge og Conservatorio L. Refice i Italia hvor hun studerte hos Elizabeth Norberg-Schulz og Agata Bienkowska. Hun avsluttet studiene i 2011 med toppkarakter og fikk stipend fra Universitetet i Stavanger som den beste studenten på instituttet. I løpet av studiene deltok hun også på en mesterklasse med Elena Obratzova.
Mens hun tok mastergraden, debuterte Kummervold ved Den Norske Opera & Ballett som 3. nymfe i Rusalka (2009) og Olga i Eugen Onegin (2010). Hun var solistpraktikant i 2011/2012, og ble fast medlem av solistensemblet sesongen etter.
Her har hun sunget tittelrollene i Carmen og La Cenerentola, og en rekke andre store roller som Suzuki i Madama Butterfly, Olga i Eugen Onegin, Mary i Den flyvende hollender, Niklausse i Hoffmanns eventyr, Flora i La traviata, Varvara i Katja Kabanova, Sonetka i Lady Macbeth fra Mtsensk, Polina/Daphne i Spar dame, La Ciesca i Gianni Schicchi, Clothilde i Norma, Abbedissen i Suor Angelica og Mor i Hans og Grete.
Blant hennes siste roller kan nevnes 1. tjenestepike i Elektra, Maddalena i Rigoletto og Angela i Missy Mazzolis nyskrevne verk The Listeners, urframført høsten 2023. Om den siste skrev Hild Borchgrevink i Dagsavisen: «Orkesteret må plutselig lytte og følge, og det åpner både musikken, forestillingen og rollen som psykiaterens partner Angela.»
For innsatsen som Ulrica i Maskeballet fikk hun følgende skussmål fra NRKs anmelder: «Mezzosopran Tone Kummervold eier derimot scenen fra første tone i rollen som den skumle spåkonen Ulrica. Hun overbeviser med trøkk i det dype registeret og uanstrengte topptoner.»
Hun har også utmerket seg i andre nyere verker, som Le grand macabre, Knut Vaages opera Khairos, Kaija Saariahos L'amour de loin, Synne Skouens opera Ballerina, og Wozzeck.
I 2022 debuterte hun ved Statsoperaen i Praha som La Morte i den kritikerroste operaen Flammen av Erwin Schulhoff.
Kummervold sang i Nasjonaloperaens konsertante versjon av Irgens-Jensens Heimferd, var sangsolist med Operaorkestret i Mahlers 3. symfoni og i DNO&B og Oslo-Filharmoniens samarbeid om Mahlers 8. symfoni. Etter Verdis Requiem med Oslo-Filharmonien, skrev Aksel Dalmo Tollåli i Aftenposten: «Mezzosopran Tone Kummervold synger den store arien ‘Liber scriptus’ med gammeltestamentlig autoritet og masser av kraft i hele registeret. Hun gjorde nylig stort inntrykk som spåkvinnen Ulrica i Verdis Maskeballet i Operaen, og fortsetter å imponere som Verdi-mezzo.»
Her kan du lese intervju med Tone Kummervold om å tolke Verdi.
Hun har gjort flere andre operaroller i inn- og utland. Hennes varme, unike klang har også ført henne til konsertengasjement med Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkestret og Filarmonica Romana i Italia. I 2021 debuterte hun i Paris med Philharmonique de Radio France i Beethoven 9. symfoni.
Opptredener
Fremtidige forestillinger
- Dei tilsette, Politikaren i Terminus
- Hans kone / Kamhøna / Uglen / Frau Pasek i Den lure revens eventyr
Utvalgte tidligere forestillinger
- 1. tjenestepike i Elektra
- Angela i The Listeners
- Baba i The Rake's Progress
- Bianca i Blåskjeggs borg – en operatrilogi
- Den gamle damen i Candide
- Fyrstinnen i Suor Angelica
- Maddalena i Rigoletto
- Mamsell Ulrica Arfvidson i Maskeballet
- Moder Marie i Karmelittsøstrene
- Mor i Hans og Grete
- Olga i Eugen Onegin
- Olga i Eugen Onegin
- Preziosilla i Skjebnens makt
- Rychtarka i Jenufa
- Vaskedame / Askepott i La Cenerentola
- Venus i Orfeus i underverdenen
- Zita i Led oss inn i fristelse!