Miharu Maki
Siden Miharu Maki kom til Nasjonalballetten i 2005, har hun blant annet danset Kitri i Nurejevs Don Quixote, Olga i Crankos Onegin, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, blå fugl i Tornerose, Mercedes i Scarletts Carmen, en av tre Shades i Makarovas La Bayadère, høstfeen i Askepott, pas de trois i Holmes' Svanesjøen og rollen som Moyna samt bonde-pas-de-deux i Giselle.
Hun har danset i Kyliáns One of a Kind, Tiger Lily, Sweet Dreams, Sechs Tänze, Petite Mort, Gods and Dogs, Arcimboldo og Falling Angels, foruten i Balanchines Serenade, Symfoni i C, Agon, og Theme and Variations. Maki har medvirket i MacMillans Manon, Scarletts Vespertine og Øyens Timelapse, og danset solopartier i Corders Romeo og Julie, Duatos Arcangelo og Tetleys Voluntaries. Hun har fått roller skapt for seg i balletter som Bjørnsgaards Et moderne sted, Espejords How did I get where …, Houghs Epic Short, Boyadjievs Lost in time, Strømgrens Partita og Øyens Dead to the World.
Miharu Maki er fra Fukuoka i Japan og utdannet ved Sakamoto Ballet Studio, Goh Ballet School i Vancouver og konservatoriet i Nederland. Hun kom på 2. plass i Kitakyusyu and Asia International Ballet Competition i 2001 og til semifinalen i New York City International Ballet Competition i 2007. Maki var aspirant ved Het National Ballet i Amsterdam før hun ble medlem av Nasjonalballetten.
Opptredener
Utvalgte tidligere forestillinger
- Bonde pas de deux i Giselle
- Damer i MATS EK
- Damer i MATS EK …
- Giselle: Zulma i Lyset på Nasjonalballetten
- Gods & Dogs i Mesteraften x 12
- Gods and Dogs i Ekman / Haagenrud / Kylián
- How Did I Get Where... i Barokk bevegelse
- One of a kind i Kylián: One of A Kind
- Symfoni i C - 3. sats i Mesteraften: Hvite netter
- Vespertine i Barokk bevegelse