Kathryn Walsh Thomas
Siden amerikanske Kathryn Walsh Thomas kom til Nasjonalballetten i 2006, har hun blant annet danset rollen som Amor i Nurejevs Don Quixote, Blåfugl-pas de deux i Tornerose, en av fire små svaner i Svanesjøen, en av tre Shades i La Bayadère og Myrtha i 2. akt av Giselle. Hun har gjort framtredende partier i Forsythe-ballettene The Vertiginous Thrill of Exactitude og Limbs' Theorem og medvirket i hans One Flat Thing, reproduced og In the Middle, Somewhat Elevated.
Hun har også danset i Balanchines balletter Serenade (en av fire russiske damer), Theme and Variations (demisolist), Symfoni i C (3. sats) og Valse-Fantaisie og medvirket i verk som Kyliáns One of a Kind og Falling Angels, Spucks Woyzeck, Tetleys Voluntaries og Strømgrens Lamentate. Koreografer som Støvind og Boyadjiev har skapt roller for henne.
Thomas har tidligere danset ved Colorado Ballet, Atlanta Ballet, Eugene Ballet og ved Spectrum Dance Theatre, og hatt gjesteoppdrag med Dominic Walsh Dance Theatre. I USA har hun blant annet medvirket i balletter av George Balanchine, Michael Pink og Donald Byrd.
Hun er utdannet fra Denver og Boulder i hjemstaten Colorado og San Francisco Ballet School, i tillegg har hun deltatt i ulike intensivkurs ved School of American Ballet og Bolshoi Ballet Academy i Vail i Colorado. I 2004 ble hun sertifisert pilatesinstruktør under den legendariske pilateslæreren Romana Kryzanowska. Hun har også bachelorgrad i «Liberal Arts» fra St. Mary’s College i California.
Se Kathryn Walsh Thomas fortelle om sin hverdag som ballettdanser