Camilla Spidsøe
Da Camilla Spidsøe kom tilbake til Nasjonalballetten i 2013, var det etter ti år som en av Norges fremste samtidsdansere. Her gikk hun rett inn i bærende roller i Johannessens Scheherazade, Proiettos Cygne og Ekmans A Swan Lake – som alle ble skapt for henne – i tillegg til fremtredende partier i balletter som Strømgrens Suite og Kyliáns Gods and Dogs og Soldiers' Mass.
Høsten 2013 mottok hun Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris, og høsten 2014 danset hun rollen som fru Alving i Moum Aune og Espejords Ghosts – Ibsens Gengangere – og ble utnevnt til solist. Hun har også danset fremtredende partier i Forsythes Steptext, Øyens Timelapse, og Strømgrens Lamentate, samt roller som Lady Capulet i Romeo og Julie, Madame i Manon og Grevinne Lydia Ivanovna i Anna Karenina. I 2019 danset hun tre av Ibsens kvinnefigurer i Ingun Bjørnsgaards Münchentrilogien. Samme år fikk hun Aase Byes minnepris.
Spidsøe var fra 2003 til 2013 ansatt ved Carte Blanche, Norges kompani for samtidsdans, hvor hun hadde framtredende roller i samtlige produksjoner av Ina Christel Johannessen. Også koreografer som Eyal, Bjørnsgaard og Øyen skapte roller for henne, og hun utmerket seg i verk av Ohad Naharin – i 2006 ble Spidsøe tildelt Kritikerprisen for sin medvirkning i forestillingen Carte Blanche à la Naharin.
Sammen med Daniel Proietto vant hun i 2007 koreografikonkurransen i Hannover med hans verk My mood made her betray her secret. I 2008 fikk de to førsteprisen for Øyens ... and Carolyn ved konkurransene Certamen Burgos i Spania og Kedja Dansolution i København.
Spidsøe begynte sin utdannelse ved Statens balletthøgskole i Oslo før hun fortsatte ved Centro Internacional de Danza de Madrid. Hun begynte som aspirant ved Nasjonalballetten i 1997 og ble ansatt i 2000.