Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Alan Lucien Øyen

Huskoreograf

Alan Lucien Øyen er en sjeldenhet innenfor dans og teater. Han har utdanning i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo, men arbeider gjerne med hybrider innenfor dans, teater, opera og film. Øyen er fra Bergen, og verkene hans er kritikerrost både i inn- og utland. 

Øyen har vært huskoreograf hos Den Norske Opera & Ballett siden 2013, der han har fått plass og frihet til seg selv og kompaniet winter guests, slik at de har kunnet skape banebrytende teater- og danseforestillinger i Operaen. Hans siste verdenspremiere her var Nothing Personal i oktober 2023 – et verk i storformat med nyskreven musikk av den Oscar-vinnende filmkomponisten Alexandre Desplat. 

Som sønn av en påkleder har han hatt et religiøst forhold til teater allerede siden han var sju år. Da han var 17, begynte han å studere ballett hos den ungarske ballettmesteren og tidligere Mariinskij-eleven Peter Tornev. Etter å ha opptrådt med Carte Blanche og Amanda Millers kompani Pretty Ugly etablerte Øyen winter guests i 2006. winter guests fører sammen skuespillere, dansere, dramatikere, scenografer og teknikere, og turnerer den internasjonale scenen med teateroppsetninger på engelsk. Siden 2009 er skuespillene hans for winter guests skrevet og utviklet i samarbeid med den britiske dramatikeren og regissøren Andrew Wale. 

Øyen var en av de første koreografene som ble invitert til å skape et helaftens stykke for det legendariske Tanztheater Wuppertal. Det var da første gang dette hadde skjedd siden grunnleggeren Pina Bausch døde. Noe av det siste han har gjort, er å regissere sin første opera, Rusalka, for Opera Ballet Vlaanderen. Han har vært involvert i en rekke internasjonale prosjekter, inkludert en helaftens danseoppsetning for Berlin Staatsballett og et nytt stykke – RIVERS – for winter guests, et internasjonalt bestillingsverk fra Taipeis nasjonale teater og konserthall og Kennedy Center for Performing Arts i Washington, D.C. Høsten 2022 skapte han en helaftens forestilling for Parisoperaens ballett der han blandet dialog og dans i et teatrisk oppsett for 40 dansere. Cri de cœur hadde premiere på Palais Garnier. 

Øyen er nysgjerrig og modig, men også ydmyk, tålmodig i sin utålmodighet og har evne til å utfordre seg selv og de han samarbeider med. Den personlige stilen hans er alltid til stede i alt han skaper. Enten det er snakk om teater, dans eller film, har Øyens verker en svært følelsesladet og dramatisk driv. Koreografispråket hans er komplekst og teknisk krevende. Verkene er basert på erfaringer fra det virkelige liv. Øyen henter materiale fra interaksjon med fremmede, personlige anekdoter og populærkulturelle referanser, og han inkluderer alltid utøverne og prøvene for å utforme den endelige fortellingen. Alan Lucien Øyen er alltid på jakt etter det ærlige og menneskelige uttrykk.