Russel Thomas
Med en «glitrende tone med eksepsjonell klarhet og presisjon» (Opera Magazine) og «nydelig polert kraft» (The New York Times), bruker den amerikanske tenoren Russell Thomas sin eleganse og intensitet til å skape levende karakterskildringer på verdens viktigste scener.
I sesongen 2023/24 debuterer Russell Thomas som Parsifal ved Houston Grand Opera, og vender tilbake til store scener rundt om i verden med signaturroller av Verdi og Puccini. Han skal synge Radames i Lyric Opera of Chicagos Aida, Cavaradossi i Royal Opera Houses Tosca, Calàf i Los Angeles Operas Turandot. Thomas opptrer på konserter og konserter med Edinburgh International Festival, Chicago Symphony Orchestra, St. Louis Symphony Orchestra og Vocal Arts DC ved Kennedy Center for the Performing Arts, før han avslutter sitt Artist in residence ved LA Opera med verdenspremieren på Fire and Blue Sky, en sangsyklus komponert for ham av Joel Thompson.
Lovprist for sin «stemme av iboende varme og raffinert sans for stil» (Opera News), har Thomas hatt en rekke operatiske triumfer i viktige Verdi-roller, inkludert opptredener som Otello ved Canadian Opera Company og Royal Opera House Covent Garden, Ernani ved Lyric Opera of Chicago, Manrico i Trubaduren ved Bayerische Staatsoper, Radamès i Aida ved Houston Grand Opera, Stiffelio ved Opera Frankfurt, og Don Alvaro i Skjebnens makt ved Deutsche Oper Berlin og Opéra national de Paris.
Thomas var student ved Metropolitan Opera's Lindemann Program, og vendte nylig tilbake til Met som Don Carlo og Rodolfo i La bohème. Andre viktige opptredener inkluderer Cavaradossi ved Lyric Opera of Chicago, Idomeneo ved Salzburg Festival, Roberto Devereux ved San Francisco Opera, Radamès og Otello ved Los Angeles Opera, Florestan i Fidelio ved San Francisco Opera og Cincinnati Opera, og Calàf og Adorno i Simon Boccanegra ved Royal Opera House Covent Garden. Thomas gjorde rollen som Lasarus i verdenspremieren på The Gospel According to the Other Mary av John Adams og Peter Sellars, og hans tolkning av Tito i den nye Sellars-oppsetningen av La clemenza di Tito ved Salzburg-festivalen høstet ros fra The New Yorker: «Thomas' inntrengende tenor, som i det siste har fått rikdom og tyngde, forankret kvelden.»
Russell Thomas' «glødende uttrykk og nervepirrende høye toner» (Cincinnati Enquirer) har blitt hørt i Verdis Requiem med New York Philharmonic, Baltimore Symphony Orchestra og de nasjonale symfoniorkestrene i Washington, DC og Barcelona. Han har opptrådt som tenorsolist i Mahlers Das Lied von der Erde med Los Angeles Philharmonic, New York Philharmonic, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, og symfoniorkestrene i Dallas, Detroit, Atlanta, Seattle og Houston; han har sunget tittelrollen i Oedipus Rex ved LA Opera og med Finnish Radio Symphony Orchestra, og som tenorsolist i Beethovens Symfoni nr. 9 med New York Philharmonic, Wien Philharmonic, Dallas Symphony, BBC Proms og Boston Symphony Orchestra på Tanglewood. Han var med Met Orchestra på deres første utenlandsturné på mer enn 20 år, og sang Otello i Carnegie Hall, Philharmonie de Paris, Barbican Centre og Festspielhaus Baden-Baden.
I løpet av sesongen 2020/21 ble Thomas Artist in Residence ved LA Opera, hvor han spiller en betydelig rolle i kunstnerisk planlegging og casting. I tillegg til å kuratere selskapets After Hours-konsertserie, har han stått i spissen for nye utdanningsprogrammer for fremragende sangere fra høyskoler og universiteter som historisk har vært for fargede, og for videregående studenter fra ressurssvake områder i Los Angeles.