Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Åsa Frankenberg

Åsa Frankenberg

Svenske Åsa Frankenberg arbeider både som kunstner med skulptur og installasjon, og som lysdesigner innen teater og film. Hun har jobbet som lysdesigner ved teatre som Det Kongelige Teater i København, Volsksbühne i Berlin, Dramaten og Stadsteatern i Stockholm, og Burgtheater i Wien.  

Nylige produksjoner er Così fan tutte og Ålevangeliet på Folkoperan, Stockholm i 2022, og Arv på Dramaten, Stockholm, også i 2022.   

Fra tidligere produksjoner kan nevnes følgende: Sylfiden, regi Nikolaj Hübbe, ved Den Kongelige Ballett, København i 2020; Rigoletto, regissert av Kasper Holten, ved Malmö Operan i 2018; og Ødipus og Antigone, regi Elisa Kragerup, på Det Kongelige Teater, København, i 2016. 

Åsa Frankenberg har også jobbet med danseforestillinger, inkludert It's not funny, på Volksbühne i Berlin, 2006; og Der Verschwender på Burgtheatre, Wien, i 2005. 

Hun har også jobbet med film, gjort lyskonsept og design for Lars von Triers filmer Dogville (2003) og Manderlay (2005), begge iscenesatt innendørs.  

Åsa Frankenberg har en mastergrad fra Slade School of Fine Art ved UCL i London. Hennes avgangsarbeid (Blue Shift / Red Shift) ble valgt ut til Extract-utstillingen i Gl. Strand kunsthall, København 2014. Hun tilbrakte et prosjektår ved Kungliga Konstakademien i Stockholm i 2019 med å utvikle sitt skulpturarbeid i glass. 

Hun har blant annet gjennomført kunstprosjekter som involverer lokalsamfunn i installasjoner og performancearbeid, der hun har utforsket erfaring, fortelling, følelser og historie på en rekke steder, inkludert Berlin, Caracas, London, Sverige og Danmark.