Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Barberen i
Sevilla

Dame i brudekjole med tjenestejenter ved siden av Foto: Erik Berg
Kjøp
Spilles
29. januar–​21. februar
Scene
Hovedscenen
Varighet
/ 1 Pause

En vitamin-innsprøytning av en opera!

Rossinis mesterverk byr på boblende musikk, forskrudde forkledninger og befriende komikk.

Bedrag og forviklinger

Ungjenta Rosina bor i huset til gamle doktor Bartolo, som har planer om å gifte seg med henne. Men også grev Almaviva har falt hodestups for jenta og prøver å vinne hjertet hennes.  

Byens selvoppnevnte altmuligmann, barberen Figaro, bestemmer seg for å hjelpe greven med å få Rosina.  Dermed er det duket for bestikkelser, bedrag og komiske forviklinger. Hvordan har Figaro tenkt å løse knutene, redde dagen – og kjærligheten? 

Det komiske og tragiske hånd i hånd 

Karakterene har alle noe ubehagelig egenskaper: egoisme, begjær og grådighet. Det tar regissør Jetske Mijnssen på alvor, og viser hvordan komedien alltid ligger nær tragedien.  

Oppsetningen gjør dette eviggrønne repertoaret interessant på en måte jeg ikke helt trodde var mulig. 

  Hild Borchgrevink, Dagsavisen 

Barberen i Sevilla er ett av tre skuespill av Pierre Beaumarchais, og en forløper til Figaros bryllup. Der har grev Almaviva fått sin Rosina, men ikke noe lykkelig ekteskap. I lys av dette får Rossinis komiske opera om Rosina og grev Almavivas unge forelskelse en annen klang. 

Enhver komedie gjør vondt, sier regissøren Les intervjuet

Imponerende stemmekunst 

Gioachino Rossini etterlot seg hele 39 operaer da han døde i 1868. Barberen i Sevilla er hans mest kjente og spilte, og er et eksempel på bel canto-stilen, der sangere imponerer med halsbrekkende arier. 

Damene besvimte  

I Frankrike ble Rossini kalt «Monsieur Crecendo», for musikken hans stiger stadig i styrke. Det sies at flere damer ble båret ut av operahusene etter at de hadde besvimt av den voldsomme kraften i Rossinis musikk.  

Selv var komponisten opptatt av at musikk skulle være noe man nyter i fulle drag: «Vi må ikke glemme at nytelsen er grunnlaget og målet for den musikalske kunsten. Hvis musikken ikke griper oss, hva skal den da være til for?» 

Så kom deg i Operaen hvis du er klar for klassisk feelgood og et kjærkomment vitaminkick i vinteren!

Gratis introduksjon en time før forestiling

Handling

Grev Almaviva forelsker seg i Rosina, men hun holdes under oppsyn av vergen Dr. Bartolo, som også vil gifte seg med henne. Med hjelp fra den lure barberen Figaro bruker Almaviva forkledninger og smarte påfunn for å nå frem til Rosina – og til slutt gifter Rosina og Almaviva seg før Bartolo rekker å stoppe dem.

Grev Almaviva tar med seg en gjeng musikere for å synge for Rosina, som er innestengt av vergen sin, Dr. Bartolo. Musikerne drar da Rosina ikke reagerer på Almavivas sang. Almaviva hører Figaros stemme, og trekker seg tilbake idet barberen dukker opp og skryter av sitt travle liv som nabolagets altmuligmann. Figaro møter Almaviva og lover å hjelpe ham med å vinne Rosina. Ikke før har Bartolo forlatt huset for å gjøre klart til sitt eget giftermål med Rosina, før Almaviva setter i gang med sin andre serenade. Han kaller seg «Lindoro» – en fattig stakkar som ikke har annet enn kjærlighet å by på. Figaro foreslår at Almaviva kler seg ut som en full soldat, for å bli innkvartert i Bartolos hus.

Rosina tenker på stemmen som rørte ved hjertet hennes, og bestemmer seg for å lure Bartolo. Figaro blir med henne, men de forsvinner da de hører fottrinn. Bartolo forteller musikklæreren, Don Basilio, at han planlegger å gifte seg med Rosina. Basilio svarer med å fortelle at Almaviva er hans rival, og foreslår å ødelegge grevens omdømme. Bartolo er enig, men Figaro hører dem. Han varsler Rosina om at Bartolo har planer om å gifte seg med henne neste dag, og lover å levere et brev hun har skrevet til «Lindoro».

Da Rosina er alene med Bartolo må hun gjennom et avhør, før hun må høre på hvordan han skryter av at han er altfor smart til å la seg lure. Det banker på døren, og husholdersken Berta kommer inn med Almaviva, forkledd som en full soldat på jakt etter losji. Mens Almaviva krangler med Bartolo, greier han å gi Rosina et kjærlighetsbrev. Men da Bartolo krever å få se brevet, bytter Rosina det ut med en vaskeriliste. Almaviva avslører identiteten sin, og Rosina, Berta, Bartolo og Basilio er forbløffet over alt som skjer.

Bartolo tar imot en ung musikklærer, «Don Alonso» (igjen Almaviva i forkledning), som hevder han er vikar for Basilio, som er syk. Rosina kjenner igjen frieren sin og begynner sangtimene mens Bartolo sovner på sofaen. Figaro kommer for å barbere doktoren, og klarer å stjele nøkkelen til Rosinas rom. Så dukker plutselig Basilio opp, og ser ut som sunnheten selv. Han blir bestukket av Almaviva, og later som om han er syk, og forsvinner. Figaro barberer Bartolo mens Almaviva og Rosina planlegger kveldens flukt. Berta er skremt av all forvirringen og tror hun er i ferd med å bli gal. Bartolo lurer Rosina til å tro at «Lindoro» har forrådt henne.

Almaviva kommer sammen med Figaro for å bortføre Rosina. Først avviser jenta «Lindoro», men da han forklarer at han og Almaviva er den samme, faller hun i armene hans. Rosina og Almaviva gifter seg. Da Bartolo braser inn, er det for sent og de to er allerede er gift.

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Gioachino Rossini
  • Originaltittel
    Il barbiere di Siviglia
  • Libretto
    Cesare Sterbini
  • Musikalsk ledelse
    Giuliano Carella
  • Regi
    Jetske Mijnssen
  • Scenografi
    Herbert Murauer
  • Kostymedesign
    Julia Katharina Berndt
  • Lysdesign
    Mark Van Denesse
  • Koreografi
    Lillian Stillwell
  • Medvirkende
    Herrekoret, Operaorkestret
    • Figaro
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
        • 21. feb. 2026 18:00
    • Rosina
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
        • 21. feb. 2026 18:00
    • Grev Almaviva
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
        • 21. feb. 2026 18:00
    • Dr. Bartolo
      • Peter Kálmán
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
        • 21. feb. 2026 18:00
    • Berta
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
    • Don Basilio
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
        • 21. feb. 2026 18:00
    • Fiorello
        • 29. jan. 2026 19:00
        • 31. jan. 2026 18:00
        • 6. feb. 2026 19:00
        • 9. feb. 2026 19:00
        • 11. feb. 2026 19:00
        • 14. feb. 2026 18:00
        • 16. feb. 2026 19:00
Pris
150 - 990 kr
Språk
italiensk
Tekstet på
norsk og engelsk
  • Torsdag 29. januar
    19:00 / Hovedscenen
  • Lørdag 31. januar
    18:00 / Hovedscenen
  • Fredag 6. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • Mandag 9. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • Onsdag 11. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • Lørdag 14. februar
    18:00 / Hovedscenen
  • Mandag 16. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • Lørdag 21. februar
    18:00 / Hovedscenen

Hvordan forberede deg til forestilling

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen «Operaen på øret» – der du pleier å laste ned podkaster. Publiseres rett før premiere.
Mennesker i en sal ser på bildet på en skjerm Foto: Erik Berg

Pauseservering

Unngå kø og forhåndsbestill pauseservering. NYHET! Nå kan du bestille sittende pauseservering i Brasserie Opera. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen