Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

The Rake’s
Progress

Ferdigspilt
Manipulert bilde av mann med ulike figurer som popper ut av hodet Foto: Stig Håvard Dirdal

Fra luksusliv til galskap

En maskin som gjør stein til brød, en skjeggete dame, et sinnssykehus – og kjærligheten: Bli med ned en deilig, mørk spiral og inn i en gal manns hode, når Vidar Magnussen setter opp Stravinskys djevelske opera.

Pakt med djevelen 

Det er en farlig kombinasjon å være både tiltaksløs og grådig. Det får Tom Rakewell erfare. Han er stormforelsket i godhjertede Anne Trulove, og det er bare ett skår i gleden – faren hennes vil at Tom skal ha en jobb, men han føler seg jo ikke skapt for et slitsomt liv! 

Heldigvis dukker den djevelske Nick Shadow opp med bud om en beleilig pengearv fra en obskur onkel, og Tom drar til London for å lete etter lykken. 

Nedadgående spiral 

Storbyens fristelser er mange, og Annes kjærlighet er ikke nok til at Tom klarer å stå imot et stadig mer utsvevende liv. Nick Shadow er full av løsninger – som giftermål med en skjeggete dame! Eller en genial maskin som kan gjøre stein til brød! Veien Shadow sender Tom ut på, ender på et sinnssykehus.  

Anne beholder troen på Tom, og kjemper mot vrangforestillingene som biter seg fast i ham. 

Her kan du høre Dawn Upshaw som Anne Trulove:

Absurd skrekkabinett 

Regissør Vidar Magnussen er tilbake i Operaen for å leke med vår virkelighetsoppfatning i dette skrekkabinettet av en forestilling. Han tar oss med inn i Tom Rakewells hode, på en vill ferd fra rikdom og luksusliv til fattigdom og galskap. 

Magnussen debuterte som operaregissør med Orfeus i underverdenen i 2021, og gjentok suksessen i 2023. Denne gangen tar han steget fra operette til opera og skaper et mørkere univers, i form av en absurd, burlesk fantasiverden med estetikk hentet fra 50- og 60-tallet. 

Om Vidar Magnussen Skjul Vis mer

Skuespilleren, komikeren, manusforfatteren og regissøren Vidar Magnussen er kjent fra TV-serier som Magnus, Snøfall og Side om side. Han har vunnet Heddaprisen for «beste mannlige skuespiller» for rollen som seremonimesteren i Shockheaded Peter ved Det Norske Teatret, og Komiprisen i klassen for «årets gjennombrudd» i forestillingen Mascarade på Den Nationale Scene. Magnussen har dessuten hatt regi på suksessene The Book of Mormon og Charlie og sjokoladefabrikken ved Det Norske Teatret, og debuterte i desember 2021 som regissør ved Operaen med Orfeus i underverdenen. 

Mozart gjennom morospeil 

Igor Stravinsky skrev The Rake’s Progress i 1951, basert på åtte satiriske bilder av William Hogarth. Stravinsky var en av de mest dominante komponistene på 1900-tallet, og kan beskrives som en slags hipsterkomponist som snudde opp ned på konvensjonelle musikalske grep og lånte skamløst fra andre operaer og komponister. 

Som operakomponist ville Stravinsky bli Mozarts etterfølger. Musikken i hans eneste fullførte opera er en kollisjon av tradisjon og anarki, som kan minne om både Mozart og Beethoven forvrengt gjennom morospeil. 

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Premieresamtale i foajeen 21. september kl. 17

Podkast: Aria Code: Linken mellom maleren Hogarth, Stravinsky – og Johnny Cash

Hør hvordan Stravinsky lot seg inspisere av maleren William Hogart da han skulle skrive denne operaen. Sopranen Dawn Upshaw synger Anne Trulove fra The Metropolititan.

Handlinggggg

Askepott bor sammen med stemor og stesøstre som behandler henne dårlig. En dag inviteres det til kongelig ball, men Askepott får ikke lov til å dra. Da resten av huset har dratt dukker det opp en god fe som forvandler Askepott til en vakker prinsesse og hun drar på ballet likevel. Her danser hun med Prinsen, mister en glassko – og resten av historien kan du lese her.

Askepotts stemor broderer ivrig på et skjerf hun skal bære på slottsballet samme kveld. Faren er også i rommet, og stesøstrene erter ham hensynsløst. Askepott kommer inn og stopper dem. De blir rasende på henne og stemoren gir henne ordre om å gjøre rommet rent. Stesøstrene drar faren ut av rommet, mens Askepott finner frem feiekosten. Hun tar frem fra gjemmestedet et portrett av sin avdøde mor og ser lengselsfullt på det. Faren kommer tilbake og blir full av samvittighets­nag, da han ser likheten mellom Askepott og hans første hustru. Hans datter forsøker kjær­lig å trøste ham, men de blir skilt fra hverandre av stesøstrene, som også stjeler portrettet.

Plutselig går døren opp, og inn kommer en gammel tiggerkone. Stemoren gir henne bildet av Askepotts mor for å bli kvitt det, men den gamle konen ser likheten mellom Askepott og kvinnen på bildet og gir det tilbake til Aske­pott. Hun gir konen litt brød; konen tar imot og går.

En skredder og en parykkmaker kom­mer for å pynte stesøstrene til ballet, etter­fulgt av en dansemester som har den umulige oppgaven å lære stesøstrene å danse.

Hele familien drar avgårde til ballet, unn­tatt Askepott, som må bli igjen hjemme. Hun forsøker å trøste seg selv med å late som om feiekosten er hennes dansepartner, men følel­sene overmanner henne og hun brister i gråt. I dette øyeblikk kommer den gamle konen tilbake, forandrer seg til Den Gode Fe og for­vandler kjøkkenet om til en skog med insekter feiende rundt.

Den Gode Fe gir Askepott et par glass­sko, og Vårfeen, Sommerfeen, Høstfeen og Vinterfeen danser for henne mens de forandrer årstiden. Askepotts filler blir til en vakker kjole, men Den Gode Fe viser henne klokken og advarer henne om at ved midnatt vil den vakre kjolen igjen bli til filler. Deretter forvandler hun et gresskar og fire firfirsler om til en vogn med hester og Askepott blir kjørt til ballet som en prinsesse.

På slottet tar en hoffnarr imot ballgjestene, som alle blir forbløffet over stesøstrenes oppførsel. Prinsen gjør sin entré og hilser de ankomne, hvorpå han etter tur galant engasjerer begge søstrene opp til dans. De andre gjestene lar seg more og i samme stund blir ballet avbrutt av Askepotts ankomst, og prinsen blir umiddelbart forelsket i henne.

Gjestene blir tilbudt appelsiner, den mest sjeldne frukten i landet, og da den ene av ste­søstrene ikke får, gir Askepott henne sin egen, uten at stesøstrene oppdager hvem hun er. Mens Askepott og prinsen danser sammen slår klokken tolv. Askepott styrter ut av ballsalen mens klærne hennes blir til filler. Prinsen klarer ikke å holde henne tilbake, men finner en av glass­skoene som hun har mistet under flukten.

Tilbake i kjøkkenet husker Askepott bal­let som om det var en drøm, men finner den ene glass­skoen i en av lommene sine. Raskt gjemmer hun den, idet stesøstrene kommer tilbake og stolt viser frem appelsi­nene prinsen gav dem.

Stemoren annonse­rer prinsens ankomst. Han kommer ifølge med narren og hoffolkene, for å lete etter eieren av glass­skoen. Da prinsen oppdager Askepott, som sjenert sitter ved peisen, ber han faren hennes om at hun også får prøve skoen. Idet hun går mot ham faller den andre skoen ut av lommen.

Prinsen blir overlykke­lig over å ha funnet henne igjen, og ber henne om å gifte seg med ham. Askepott tilgir ste­moren og stesøstrene for deres ondskap. Da prinsen gir glass­skoen tilbake til Den Gode Fe, forvandles kjøkkenet til en magisk lysning hvor Askepott og prinsen danser romantisk. Gjestene kommer tilbake for å hilse den nye prinsessen på hennes forlovelsesdag.

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Igor Stravinsky
  • Originaltittel
    The Rake’s Progress
  • Libretto
    W. H. Auden, Chester Kallman
  • Musikalsk ledelse
    Kirill Karabits
  • Regi
    Vidar Magnussen
  • Scenografi
    Gjermund Andresen
  • Kostymedesign
    Christina Lovery
  • Lysdesign
    Mathias Hersland
  • Koreograf
    Stian Danielsen
  • Medvirkende
    Operakoret, Operaorkestret