Podkast: Aria Code: Linken mellom maleren Hogarth, Stravinsky – og Johnny Cash
Hør hvordan Stravinsky lot seg inspisere av maleren William Hogart da han skulle skrive denne operaen. Sopranen Dawn Upshaw synger Anne Trulove fra The Metropolititan.
En maskin som gjør stein til brød, en skjeggete dame, et sinnssykehus – og kjærligheten: Bli med ned en deilig, mørk spiral og inn i en gal manns hode, når Vidar Magnussen setter opp Stravinskys djevelske opera.
Det er en farlig kombinasjon å være både tiltaksløs og grådig. Det får Tom Rakewell erfare. Han er stormforelsket i godhjertede Anne Trulove, og det er bare ett skår i gleden – faren hennes vil at Tom skal ha en jobb, men han føler seg jo ikke skapt for et slitsomt liv!
Heldigvis dukker den djevelske Nick Shadow opp med bud om en beleilig pengearv fra en obskur onkel, og Tom drar til London for å lete etter lykken.
Storbyens fristelser er mange, og Annes kjærlighet er ikke nok til at Tom klarer å stå imot et stadig mer utsvevende liv. Nick Shadow er full av løsninger – som giftermål med en skjeggete dame! Eller en genial maskin som kan gjøre stein til brød! Veien Shadow sender Tom ut på, ender på et sinnssykehus.
Anne beholder troen på Tom, og kjemper mot vrangforestillingene som biter seg fast i ham.
Her kan du høre Dawn Upshaw som Anne Trulove:
Regissør Vidar Magnussen er tilbake i Operaen for å leke med vår virkelighetsoppfatning i dette skrekkabinettet av en forestilling. Han tar oss med inn i Tom Rakewells hode, på en vill ferd fra rikdom og luksusliv til fattigdom og galskap.
Magnussen debuterte som operaregissør med Orfeus i underverdenen i 2021, og gjentok suksessen i 2023. Denne gangen tar han steget fra operette til opera og skaper et mørkere univers, i form av en absurd, burlesk fantasiverden med estetikk hentet fra 50- og 60-tallet.
Igor Stravinsky skrev The Rake’s Progress i 1951, basert på åtte satiriske bilder av William Hogarth. Stravinsky var en av de mest dominante komponistene på 1900-tallet, og kan beskrives som en slags hipsterkomponist som snudde opp ned på konvensjonelle musikalske grep og lånte skamløst fra andre operaer og komponister.
Som operakomponist ville Stravinsky bli Mozarts etterfølger. Musikken i hans eneste fullførte opera er en kollisjon av tradisjon og anarki, som kan minne om både Mozart og Beethoven – forvrengt gjennom morospeil.
Hør hvordan Stravinsky lot seg inspisere av maleren William Hogart da han skulle skrive denne operaen. Sopranen Dawn Upshaw synger Anne Trulove fra The Metropolititan.