Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

La
Cenerentola

Ferdigspilt
Mann kledd i brokadevest med englevinger Foto: Erik Berg

Rossinis Askepott – en sprudlende og overdådig publikums­suksess!

«Resultatet er utsøkt. Dra til Operaen, den som kan», skrev VG og rullet 6-eren på terningen da denne eventyroperaen hadde sin premiere i 2017. Endelig er Stefan Herheims versjon av La Cenerentola tilbake på Hovedscenen!

En annerledes Askepott  

I Rossinis opera finnes ikke glasskoen, gresskarvognen eller den gode feen. I denne versjonen av Askepott dukker komponisten Gioachino Rossini selv opp på scenen, og viser oss hvordan den egentlige magien finnes i musikken. 

I sentrum står fortsatt den vaskende Askepott. Hun blir kommandert av sine to onde stesøstre og sin stefar Don Magnifico. I jakten på kjærligheten er det likevel Askepott som seirer: Med hjelp av Rossinis forvandlende musikk reiser hun fra asken til ilden.  

et fyrverkeri av fest, moro, satire, lek og farger

MAREN ØRSTAVIK, AFTENPOSTEN

Perfekt førstegangs-opera 

Askepott er annerledes enn Disneys film, men ikke mindre morsom, eventyrlig og fargerik. Har du ikke vært i Operaen før, er dette en super forestilling å begynne med. 

Den fulle tittelen er La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo (Askepott, eller godhetens triumf) – og 24 år gammel tryllet komponisten Rossini fram verket på 24 dager! Han brukte eventyret som sjablong for å leke seg med menneskets hang til makt, fasade og identitetsbygging.

 

Musikk som fikk kvinner til å dåne Skjul Vis mer

Gioachino Rossini var kongen av den italienske bel canto-tradisjonen på begynnelsen av 1800-tallet. Målet var å løfte fram den ultimate skjønnheten i den menneskelige stemmen. Middelet var halsbrekkende arier og imponerende koloraturer. Rossinis bel canto-operaer når sitt høydepunkt i La Cenerentola, som han komponerte på bare 24 dager, i 1817. 

Dette var året etter den store suksessen Barberen i Sevilla, og den 25 år gamle komponisten var på toppen av sin karriere. Musikken hans fikk publikum til å gå av skaftet. Kvinnene dånte og måtte bæres ut av operahuset. Den steg og steg i styrke, skapte en suggererende effekt og ga Rossini kallenavnet «Monsieur Crescendo». Som et stort lokomotiv som setter i gang sitt store maskineri, eller som lyden av den industrielle revolusjonen som nærmet seg de europeiske byene, innledes La Cenerentola av musikk full av energi.   

Ren operakomedie, et fyrverkeri av fest, moro og satire Les anmeldelsen

Unge solister i front 

Forestillingen er satt i scene av den internasjonalt anerkjente regissøren Stefan Herheim – Norges operastolthet. På scenen står et topplag av unge solister, med Lilly Jørstad i hovedrollen som Askepott og Jack Swanson som Don Ramiro. Vincenzo Milletarì har den musikalske ledelsen.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Samproduksjon med Opéra de Lyon
Kvinne sitter på kne foran kamin med askesky rundt, mann med frakk og englevinger ved siden av Lilly Jørstad og Renato Girolami / Foto: Erik Berg

I Rossinis opera mangler både glass-skoen og den gode fe.

Slave, morder eller prinsesse: Askepott gjennom tidene

Les mer her

Introduksjon La Cenerentola

Hedda Høgåsen-Hallesby forteller om Askepott-operaen, som her har blitt en morsom og overdådig familieforestilling, der Rossini selv dukker opp på scenen. (Fra 2017)

Handling

I sentrum står den vaskende Askepott. Hun blir kommandert av sine to onde stesøstre og sin stefar Don Magnifico. I jakten på kjærligheten er det likevel Askepott som seirer: Med hjelp av Rossinis forvandlende musikk reiser hun fra asken til ilden.

Askepotts forfengelige stesøstre Clorinda og Tisbe krangler om publikums gunst. De blir avbrutt og lar seg provosere av Askepotts sang om en konge, som blant tre mulige bruder valgte den uskyldsrene. Alidoro, prins Ramiros fortrolige rådgiver, kommer forkledd som en fattig pilegrim for å sette de tre pikene på prøve. Stesøstrene vil jage ham ut, men Askepott byr ham på frokost.

Budet om at prinsen vil gifte seg med den vakreste piken i landet setter alle i fyr og flamme, og vekker omsider også faren i huset: Don Magnifico, baron av Monte Fiascone. Han er bankerott og pålegger døtrene å vinne prinsens hjerte og føde ham rikelig med kongelige barn for å redde familiens ære.

Mens alle pynter seg og venter på prins Ramiro, dukker han selv opp i en kammertjeners habitt. Slik håper han å kunne kaste et uforstyrret blikk på brudeemnene. Han støter på Cenerentola og de forelsker de seg umiddelbart i hverandre. Stesøstrene roper på den angivelige tjenestepiken, som må løpe før hun rekker å fortelle Ramiro hvem hun egentlig er. 

Prinsen kommer med sitt følge – men i virkeligheten dreier det seg om Ramiros kammertjener Dandini, som er beordret til å spille hans kongelige høyhet. Jo mer Don Magnifico, Clorinda og Tisbe smigrer og bekrefter «prinsens» eksalterte tilnærmelser, desto mer holder Dandini dem for narr. Når Cenerentola ber om å få bli med på slottet, skjeller Don Magnifico henne ut. Alidoro dukker opp i ny forkledning og etterlyser husets tredje datter, på grunnlag av folkeregisteret. Don Magnifico påstår at hun er død, jager alle på dør og følger prinsen til slottet sammen med døtrene sine.

Alene med Cenerentola åpenbarer Alidoro seg som himmelens sendebud. Han lover henne belønning for hennes godhet, gir henne to armbånd, kler henne i en praktfull kjole og sender henne i en firspent vogn til slottet.

Ved hoffet nøler ikke Don Magnifico med å utnytte gjestfriheten. Han lar seg utnevne til vinkjellermester, dikterer nye lovverk og setter seg godt til rette på tronen.

Ramiro og Dandini er en smule forvirret; Alidoro har snakket så varmt om en av Don Magnificos døtre, men i Tisbe og Clorinda ser de kun to latterlige hurper som er villige til å gjøre alt for å få prinsen. Dandini bedyrer at han umulig kan gifte seg med begge og foreslår at kammertjeneren hans tar den som blir til overs. Pikene blir rasende og faller først til ro da Alidoro kunngjør en tilslørt skjønnhets ankomst.

Hennes skikkelse og selvbevisste tale bergtar hele hoffet. På prinsens anmodning kaster hun sløret. Alle mener å gjenkjenne Cenerentola, men ingen forstår hvordan det kan ha seg. De går til bords med lumske følelser.

Don Magnificos drøm om å bli kongelig er sterkere enn frykten for den fremmede skjønnheten. Tisbe og Clorinda føler seg ikke truet av én som ligner på en tjenestepike.

I fortrolighet forteller Cenerentola Dandini at hun ikke er forelsket i ham, men i hans kammertjener. Ramiro overhører samtalen, trer frem og ber om hennes hånd. Hun tar bestemt avskjed etter å ha gitt ham ett av sine to armbånd: Hvis han virkelig elsker og akter henne, skal han lete etter motstykket. Fast besluttet på å finne den fremmede, befaler Ramiro Dandini å avslutte maskeraden og kaste ut baronen og døtrene hans. Den degraderte kammertjeneren furter og hevner seg for tapet av prinsestatusen ved å holde Don Magnifico for narr så lenge som mulig.

Illsint over bedrageriet drar baronen og døtrene hans hjem, hvor Cenerentola venter. Ved hjelp av et uvær steller Alidoro i stand en ulykke: Ramiros vogn bryter sammen rett utenfor Don Magnificos hus, hvor prinsen dermed må søke tilflukt. På armbåndet gjenkjenner han Cenerentola, som først nå forstår hvem som er den virkelige prinsen. Ramiro vil straffe Don Magnifico, men Cenerentola ber ham være nådig og tilgir selv stefaren. 

Først under bryllupet begriper den nye prinsessen at hennes ulykkelige dager i grua virkelig er forbi, og at med et snipp, snapp, snute, er også hennes eventyr ute.

Kunstnerisk team og medvirkende

Her kan du se fullstendig rolleliste:

Publikumsrolleliste La Cenerentola 23. mai.pdf

  • Musikk
    Gioachino Rossini
  • Originaltittel
    La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo
  • Libretto
    Jacopo Ferretti
  • Musikalsk ledelse
    Vincenzo Milletarì
  • Regi
    Stefan Herheim
  • Scenografi
    Daniel Unger
  • Kostymer
    Esther Bialas
  • Lysdesign
    Phoenix (Andreas Hofer)
  • Videodesign
    fettFilm Momme Hinrichs og Torge Møller
  • Medvirkende
    Operaorkestret, Herrekoret