Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Czardas-
fyrstinnen

Ferdigspilt
Dansere med kostymer foran hjerte på en scene Foto: Erik Berg

Slagermaskin tilbake i Bjørvika

Når den folkekjære Czardasfyrstinnen løftes inn i vårt århundre, står retten til å elske den man vil i sentrum.

Hun kommer fra showbiz; han kommer fra business. Hun tilhører en fargerik, skeiv gjeng ved teatret; han er fra en overklassefamilie med gamle penger og holdninger. 

Sylva og Edwin finner hverandre. Det liker ikke hans foreldre, som heller vil han skal ende opp med rikmannsjenta Stasi. Men Sylva lar seg ikke stoppe av fordommer, klasseforskjeller eller inngrodde holdninger – heller ikke til henne som transperson.  

... en forestilling som anbefales til alle, spesielt til dem som aldri har sett en opera før.

– ANNA NGUYEN, PERISKOP  

Å bli elsket som seg selv  

Czardasfyrstinnen er en av verdens mest populære operetter og en fengende fortelling om å sette kjærligheten fri.  

Samtidig handler den om den såre skammen over ikke å bli akseptert for den en er: Hvem er vi når vi ikke spiller? Hvem er vi når vi kaster maska? Og hvem er de andre, bak all staffasjen? 

Gammel flamme, modernisert produksjon 

I årevis gikk denne slagermaskinen for fulle hus på Youngstorget, med sangere som Vessa Hanssen, Terje Stensvold, Tor Fagerland, Anne Nyborg og Kjersti Ekeberg.  

Man skal ikke tøyse med en tøyserolle! Les mer her

Mange gledet seg over at Czardasfyrstinnen vendte tilbake til Operaen i 2022, i ny drakt, signert Hanne Tømta og hennes kreative team. Blant dem er kostymedesigner Alva Brosten, som ble kritikerrost for sin lek med glitter, tyll og ekstravaganse. Nå er kan du igjen oppleve operetten i Bjørvika, og på scenen står en gjeng svært dyktige artister – klare til å ta oss med storm! 

Gratis introduksjon en time før forestilling

Handling

Hun kommer fra showbiz; han kommer fra business. Hun tilhører en fargerik, skeiv gjeng ved teatret; han er fra en overklassefamilie med gamle penger og holdninger. 

Sylva og Edwin finner hverandre. Det liker ikke hans foreldre.

I teatret 

Sylva Varescu framfører kveldens siste nummer og publikum kan ikke få nok av henne, men den populære artisten, som kaller seg Czardasfyrstinnen, er i ferd med å reise til New York for å gjøre karriere der. Det forteller agenten hennes, Boni Kancsianu. Sammen med Feri von Kerekes, som er kunstnerisk ansvarlig for forestillingene, hyller han det bekymringsløse livet ved teatret.  

Edwin Lippert Weylersheims rike familie er ikke er glade for at sønnen har forelsket seg i Sylva. De mener ryktene om at hun har skiftet kjønn setter bedriften og økonomien på spill. Dessuten har familiens plan hele tiden vært at han skal gifte seg med barndomsvennen, Stasi.  

Konsernsjefen i Weylersheims firma, Rohnsdorff, forteller Edwin at faren vil sende ham på jobbreise til Asia. Dette synes Edwin er en dårlig ide; han vil heller ikke at Sylva skal reise, og under Sylvas avskjedsfest lover han at de skal gifte seg innen åtte uker. Lykkelig forteller hun agenten sin at planene er endret. Boni reagerer med å vise Sylva invitasjonen til markeringen av forlovelsen mellom Edwin og Stasi – noe som får Sylva til likevel å gjøre seg klar for New York og artistlivet.   

Hjemme hos finansfyrste Lippert Weylersheim 

To måneder har gått. Edwins foreldre, Anhilte og Leopold, arrangerer fest i forbindelse med sønnens forlovelse. Edwin tenker stadig på Sylva, men går likevel inn for et strategisk ekteskap med sin gode venn Stasi.  

Sylva og Boni er tilbake fra New York. Idet de ankommer festen, later de som de er gift, og Sylva presenterer seg som Fru Kancsianu – en som bare likner den kjente Czardasfyrstinnen. Men Edwin skjønner hvem hun er. De to anklager hverandre for å ha gått til en annen, og begge forsvarer seg med at det bare er spill. Sammen drømmer de tilbake til da de var lykkelige.  

Edwins mor, Anhilte, drømmer også; hun lengter til tiden hun selv eksperimenterte med kjærlighet, mens Boni og Stasi eksperimenterer med hverandre og forelsker seg hodestups.  

Boni sier til Edwin at han kan få Sylva tilbake, noe han også gjør. Edwin tror at hun nå kan bli godkjent av hans familie, som den fraskilte Fru Kancsianu – ikke som den eksperimenterende artisten det florerer rykter om. Dette sårer Sylva, men hun blir likevel værende. 

Idet Leopold kunngjør sønnens forlovelse med Stasi, bryter Edwin inn og sier han elsker en annen. Da avslører Sylva hvem hun er, sier hun aldri giftet seg med Boni og viser dokumentet der Edwin har lovet å gifte seg med henne.  Men hun vil ikke at han skal skamme seg over den hun egentlig er – og går. 

I baren på Grand hotell, der artistene henger etter forestillinger 

Sylva forteller Boni at hun er helt ferdig med Edwin, som ikke synes hun var god nok for ham. Feri vil ha Sylva tilbake til teatret og musikken, men Sylva mener hun også er ferdig med hele Czardasfyrstinnen.  

Edwin anklager Boni for å ha ødelagt alt. Boni blir også anklaget av Edwins far for å ha lokket Edwin med seg, og for å ha ydmyket Stasi. Det preller av på Boni, som har en plan – for seg selv og Stasi, Sylva og Edwin. 

Feri konfronterer Leopold med gammeldagse holdninger og mener sønnen hans bør få være sammen med hvem han vil. Leopold frykter hva Sylva vil gjøre med omdømmet til firmaet, men det viser seg å være motsatt av hva han tror: Czardasfyrstinnen har nemlig millioner av fans. Sylva representerer en åpenhet og frihet til å være og elske den man vil, som er gull verd. Det er da Boni og Stasi setter showet sitt i gang, noe som redder både kvelden – og kjærligheten.   

Introduksjon

Hør Ragnhild Motzfeldt fortelle historien bak Czardasfyrstinnen!

Kreativt team og medvirkende

  • Musikk
    Emmerich Kálmán
  • Originaltittel
    Die Csárdásfürstin
  • Libretto
    Leo Stein, Bela Jenbach
  • Norsk gjendiktning
    Gudrun Glette
  • Musikalsk ledelse
    Peter Szilvay
  • Regi
    Hanne Tømta
  • Scenografi
    Olav Ryland Myrtvedt
  • Kostymedesign
    Alva Walderhaug Brosten
  • Lysdesign
    Øyvind Wangensteen
  • Koreograf
    Jonas Øren
  • Medvirkende
    Operakoret, Operaorkestret, Gjertruds Sigøynerorkester
    • Miska
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
    • Sylva Varescu
    • Edwin
    • Stasi
    • Grev Boni Kancsianu
    • Grev Feri von Kerekes
    • Anhilte
      • Anne Krigsvoll
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
    • Leopold Maria
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
    • Eugen von Rohnsdorff
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
    • Kisch
    • Danser
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
    • Scenemusiker
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00
      • Tom Karlsrud
        • 16. okt. 2024 19:00
        • 19. okt. 2024 13:00
        • 7. nov. 2024 19:00

Lyd og bilde

Dette sa publikum etter premieren i 2022:

Gjertruds sigøynerorkester

En lysekrone av champagneglass

Jonas Øren om koreografien