Introduksjon
Hør Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om de tre verkene – og om denne produksjonen i regi av Tobias Kratzer.
Tre intense verk om kjærlighetens mange rom: Hertug Blåskjeggs borg av Bartók, Frauenliebe und -leben av Schumann og En florentinsk tragedie av Zemlinsky.
Bli med på en reise gjennom tid, men på samme sted – i en leilighet der ulike par gjennom ulike tider møter dager og netter, håp og skuffelser, liv og død.
Bak lukkede dører utspiller livet vårt seg. De heftigste dramaene oppstår i møte med den vi lever livet med, i parforholdet. Det er dit vi skal. Det er der det brenner, da og nå.
Kanskje møter du også deg selv i døra. For endrer vi oss, egentlig? Kan vi frigjøre oss fra gamle mønstre? Eller repeterer vi bare det samme som de som har levd her før oss?
Med denne sterke og vakre oppsetningen rykker Den Norske Opera opp i ligaen for de viktigste sentraleuropeiske operahusene.
Peter Krause, Concerti
Nå har du muligheten til å møte heftig musikk og tre betydningsfulle verk flettet sammen til én intens fortelling. Den spenner over ulike tidsepoker: fra begynnelsen av 1800-tallet og fram til vår tid, med parforholdets mørke kriker og kroker som avsløres for oss, som sjalusi, utroskap og vold i nære relasjoner.
Usedvanlig helaften i Operaen.
Erling E. Guldbrandsen, Morgenbladet (+)
Kvelden starter med Robert Schumanns sangsyklus Frauenliebe und -leben (1841), fortsetter med Béla Bartóks Hertug Blåskjeggs borg (1918) og ender med En florentinsk tragedie (1915–16) av Alexander Zemlinsky.
Alle tre er iscenesatt av regissøren Tobias Kratzer – en av operaverdenens mest spennende regissører akkurat nå. Den musikalske ledelsen er ved Edward Gardner, Operaens nye musikksjef.
En flott produksjon med fantastiske utøvere.
Sunniva Thomassen, Scenekunst
Helaftenen Blåskjeggs borg består av tre mesterverk fra 1800- og 1900-tallet, der forholdet mellom kvinner og menn forhandles på ulike måter. De tre settes sammen til én sammenhengende fortelling.
Robert Schumann: En kvinnes liv og kjærlighet
Den navnløse hovedpersonen i sangsyklusen møter en typisk kvinneskjebne rundt 1840: fra den første kjærligheten, til bryllup, ekteskap, fødsler og til slutt: døden. Hennes følelser og tanker dreier seg alltid om ektemannen, som på sin side blir stadig mer fraværende i løpet av de åtte sangene.
Béla Bartók: Hertug Blåskjeggs borg
Hertug Blåskjegg har med seg en ny kvinne hjem: Judith. Hun er fascinert av hemmelighetene som omgir denne mystiske fremmede, han av gleden og lyset hun bringer inn i huset. Men litt etter litt åpner Judith syv låste dører og oppdager Blåskjeggs tidligere liv – og hans tidligere koner. Mens Blåskjegg gjør det stadig tydeligere at han vil ha Judith, har hun på sin side en vidtrekkende beslutning å ta.
Alexander von Zemlinsky: En florentinsk tragedie
Bianca og Simone lever i et borgerlig, men liberalt ekteskap. Da Simone tar kona i å være utro med den unge Guido Bardi, virker det først som han tolererer det. Men Biancas skuffelse over hans passive oppførsel sammen med Guido Bardis konkurranseinstinkt, trigger fram utdaterte kjønnsroller og atferdsmønstre i Simone. Trekanten eskalerer til en dødelig konfrontasjon.
Hør Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om de tre verkene – og om denne produksjonen i regi av Tobias Kratzer.