Operaorkestret:
Prokofjev 3
med Isata
Kanneh-Mason
Britisk stjerneskudd med Prokofjev
Operaorkestret ønsker sommeren velkommen med den britiske it-pianisten Isata Kanneh-Mason – under musikalsk ledelse av sjefdirigenten ved Finlands nasjonalopera, Hannu Lintu.
Operaorkestret og dirigent Hannu Lintu har med seg det britiske stjerneskuddet Isata Kanneh-Mason når de avslutter konsertsesongen med Prokofjevs klaverkonsert nr. 3 og Mahlers femte symfoni.
Pianistfenomen fra Nottingham
Isata Kanneh-Mason er som en it-jente å regne på den britiske, klassiske musikkscenen. Nottingham-jenta på 25 kommer fra en usedvanlig musikalsk familie på syv søsken, som Simon Cowell utnevnte til Englands mest talentfulle familie da de i samlet trupp opptrådte på Britain’s Got Talent under artistnavnet The Kanneh-Masons.
Mest anerkjent er hun likevel for sin debutplate Romance – en hyllest til Clara Schumann – som sendte henne rett til topps på listene for klassisk musikk i 2019. Når hun gjør sin debut i Operaen, er det med den store klaverfavoritten: Prokofjevs klaverkonsert nr. 3.
Prokofjevs mest populære
Prokofjevs tredje klaverkonsert er blant hans aller mest populære. Den russiske revolusjon hadde sendt komponisten ut av landet, og konserten sto ferdig da han akkurat hadde startet sitt liv i Paris, i 1921.
Konserten er kjent for å kreve en fingerferdig og utholdende solist – og troner derfor øverst på lista over de mest virtuose konsertene en pianist kan bringe til torgs.
Mahlers liv og død
I Gustav Mahlers musikalske portrett av menneskeheten var døden ofte grunntonen. En brors død sto sentralt i Das Klagende Lied, «hva døden lærte meg» ble undertittelen på hans niende symfoni – og komponistens egen død brøt brått inn i hans tiende, en vårdag i 1911.
Hans femte symfoni kom til etter en nær-døden-opplevelse. Det kan vi også høre i stykket; symfonien starter med en sørgemarsj.
Men selv om døden var forutsetningen for også dette verket, er det livet Mahler her rammer inn. Symfonien lyser av en livsbejaende skaperglede.