Natalia Makarova
Natalia Makarova
Den kjente danseren, skuespilleren og koreografen Natalia Makarova er en av verdens mest anerkjente og prisbelønte ballerinaer. Karrieren hennes begynte i Leningrad, der hun vokste opp. Etter å ha fullført Vaganova-akademiet ble hun tatt opp i Kirov-balletten og steg raskt i gradene til rollen som ballerina. Hun ble internasjonalt kjent etter å ha danset i Giselle i London i 1961 med Kirov-balletten. Det var mens Makarova turnerte i London med Kirov-balletten i 1970, at hun tok det skjebnesvangre valget om å søke asyl i Storbritannia. Den langvarige tilknytningen til American Ballet Theatre og Royal Ballet etablerte hun i 1972. Makarova har opptrådt som gjest hos ballettkompanier over hele verden.
Det enorme repertoaret hennes omfatter både de klassiske stykkene og balletter av store samtidskoreografer som MacMillan, Robbins, Balanchine, Ashton, Tudor, Béjart, Petit, Neumeier, Tetley og Cranko. I 1985 vant hun Evening Standard Award i London, som ble utdelt av prinsesse Diana, for oppsetningen av Crankos Onegin.
I 1980 satte Natalia Makarova opp og regisserte en fullstendig versjon av La Bayadère. American Ballet Theatre ble da det første vestlige ballettkompaniet som framførte dette verket. Produksjonen hennes omfattet for første gang siden 1919 en rekonstruksjon av siste akt, med koreografi etter Marius Petipa, og gjenopprettet dermed dette tidlige mesterverkets opprinnelige dramatiske struktur og virkning. Hun har satt opp La Bayadère-produksjonen sin med en rekke kompanier i hele verden, og det samme gjelder Giselle, Svanesjøen, Tornerose og Paquita.
Blant arbeidet hennes for TV finner vi BBCs Ballerina-serie i fire deler – «Assoluta», «Makarova Returns», «In a Class of Her Own» og «Natasha» – der Makarova var manusforfatter og forteller. Hun har også blitt filmet i Svanesjøen, Giselle, Romeo og Julie, Other Dances og La Bayadère.
Den musikalkomediske debuten hennes kom på Broadway i 1983, med On Your Toes. For denne oppsetningen vant hun en Tony Award for beste kvinnelige musikalskuespiller, og i 1984 vant hun Laurence Olivier Award for beste kvinnelige skuespiller i London. I 1991 debuterte Makarova som skuespiller, i Tovarich på West End i London. I England spilte hun også i Misalliance av George Bernard Shaw og Blithe Spirit av Noël Coward. I Moskva og St. Petersburg spilte hun i stykket Two For the Seesaw av William Gibson.
1. februar 1989, etter 19 år i utlendighet, var hun den første kunstneren (avhopperen) som ble invitert til å opptre i Sovjetunionen igjen. Hun vendte tilbake til barndomsbyen Leningrad, der hun danset med Kirov-balletten på scenen der hennes store karriere begynte.
Natalia Makarova mottok den prestisjetunge Kennedy Center Honors Award i 2012. Prisen er opprettet for «å utvise nasjonal anerkjennelse til enkeltpersoner som gjennom sitt liv har gitt betydelige bidrag til amerikansk kultur gjennom den utøvende kunsten».
I Moskva ble hun tildelt Dansens sjel-prisen i 2014 av det russiske tidskriftet Balet og det russiske kulturministeriet, for sin innsats for bevaring av den russiske klassiske ballettens arv, og arven etter Marius Petipa og Lev Ivanov, gjennom produksjonene i Vesten. I september 2023 mottok hun Petipa Life Achievement Award. Makarova setter fortsatt opp klassisk ballett over hele verden og fører dermed kunnskapen sin videre til en ny generasjon dansere.
«Klassisk ballett er en levende kunstform, og hver generasjon bidrar med sine særegne kvaliteter som gjenspeiler deres tid, men tradisjon og kvalitet bør holde sammen. Kvaliteten bør alltid holde høyeste nivå, for da vil den klassiske balletten ha gode forhold. Det er særlig viktig at denne kunstformen viser verdien av skjønnhet og tar vare på spiritualiteten i det sublime. Det er noe som mangler hvis man bare gjennomfører trinnene formalistisk og uten en høyere spirituell tilknytning. Balletten trenger denne tilknytningen for å være transcendental.»
– Natalia Makarova
mesteraften