Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Klassisk
mesteraften

Ferdigspilt
Natalia Makarova in Swan Lake Natalia Makarova / Foto: Dina Makaroff

For nybegynnerne og ballettelskerne

Svanesjøen og Raymonda står som påler i balletthistorien. I denne helaftenen danses deler av disse storverkene og duetter fra det klassiske repertoaret – sammen med nyskapte COUCH.

Svanesjøen i Makarovas drakt 

Det blir hvitt og vakkert med 2. akt av balletten over alle: Svanesjøen, til Tsjajkovskijs enestående musikk. Versjonen du får se, er skapt av den legendariske danseren Natalia Makarova, etter Petipa og Ivanovs originalkoreografi fra 1895. I hennes rekonstruksjoner av de klassiske ballettene kommer Makarovas særegne eleganse til uttrykk og løfter fortellingene til et nytt nivå. 

NATALIA MAKAROVA PORTRAIT Natalia Makarova / Foto: Dorofeeva
Om Natalia Makarova
Hele akten er en fryd for øyet.

Aftenposten, Maren Ørstavik

Petipas store hit 

Marius Petipa har gitt oss mange av de klassiske ballettene. Hans Raymonda ble en publikumsfavoritt etter premieren i 1898, og inneholder partier som anses å være koreografiske mesterverk. Nasjonalballettens solist Xander Paris har laget en suite fra balletten, hvor vi får ta del i feiringen av bryllupet mellom grevinnen Raymonda og hennes utkårede, ridderen Jean de Brienne. 

Xanders suite

Berømte duetter

Du får også oppleve flere duetter fra det klassiske repertoaret. I en særstilling står duetten med den svarte svanen fra Makarovas Svanesjøen – et ikonisk øyeblikk fra balletten som har vært definerende for kunstformen. 

Shakespeares kjærlighetsfortelling om Romeo og Julie har blitt tolket av mange av de største koreografene. Kaloyan Boyadjiev har laget sin egen vakre versjon av duetten hvor det intenstforelskede paret møtes på tomannshånd for første gang – til Prokofjevs ikoniske ballettmusikk. Boyadjiev står bak Nasjonalballettens versjon av Nøtteknekkeren og en rekke andre verk, og vet å gi ny magi til det klassiske formspråket. 

Ballett av vår tid

Samantha Lynch debuterte som koreograf for Hovedscenen med A Boléro i 2021. Siden har flere ledende ballettkompanier bestilt verk av Nasjonalballett-solisten. Til denne mesteraftenen har Lynch skapt duetten COUCH  til musikk av Bizet – som demonstrerer hva ballett i dag kan være. 

COUCH er et verk som virkelig slår betrakteren i bakken

Dagsavisen, Inger Marie KjølstadmyR

Ingrid Lorentzen om Klassisk Mesteraften Les mer her!
Gratis introduksjon en time før forestilling

Handling

I første del av Klassisk Mesteraften viser vi Svanesjøen 2. akt.  Så følger tre duetter: balkong-pas de deux fra Romeo og Julie, Svanesjøen svart svane pas de deux og COUCH. Kvelden rundes av med Raymonda suite. 

 

Svanesjøen forteller historien om Odette, en prinsesse som blir forvandlet til en svane av den onde trollmannen Rothbarts forbannelse.  

Odette må leve som svane på dagtid, men om natten blir hun igjen et menneske. I andre akt av balletten, som danses i Klassisk Mesteraften, får en prins ved navn Siegfried øye på den vakre prinsessen ved en sjø, der hun danser i sin menneskelige form. Han forelsker seg hodestups og inviterer henne til slottsballet kvelden etter – hvorpå Odette forteller Siegfried om onde Rothbart og hva han har gjort. Den eneste måten å bryte forbannelsen på, sier hun, er om en mann erklærer sin sanne kjærlighet til henne. 

Idet Siegfried skal til å erklære sin kjærlighet til Odette, blir han avbrutt av Rothbart, som stjeler Odette ut av prinsens omfavnelse. Rothbart kommanderer de andre svanejentene til å danse på sjøen, så Siegfried ikke kan følge etter dem – og Siegfried blir sittende alene igjen ved svanesjøen. 

Balletten fortsetter med at Rothbart tar med seg sin datter Odile til slottsballet. Odile ser identisk ut med Odette, og danses av samme danser, men kler seg i svart i stedet for hvitt. Siegfried tror Odile er Odette, og sverger sin evige kjærlighet til den svartkledde kvinnen for å bryte forbannelsen. I Klassisk Mesteraften får vi også se duetten hvor Odile danser med Siegfried. Først når Odette viser seg, forstår prinsen hvor feil han har tatt. 

Shakespeares ulykkelige kjærlighetshistorie utspiller seg i Verona, hvor unge Romeo og Julie forelsker seg brått og gifter seg i hemmelighet. Deres to familier, Montague og Capulet, er i bitter strid med hverandre – og til slutt blir det Romeo og Julies død som forener dem.  

I den romantiske balkongscenen ser vi Romeo snike seg inn i Capulet-familiens hage, hvor han får øye på lyset fra Julies soveromsvindu. Det unge paret møtes og bekrefter sine følelser for hverandre – en scene som i teaterversjonen hører til de lyriske høydepunktene i Shakespeares dramatikk. 

Vi befinner oss i 1100-tallets Provence. Den vakre unge grevinnen Raymonda venter på at hennes trolovede, ridderen Jean de Brienne, skal komme tilbake fra korstogene. Men når den sarasenske ridderen Abderakhman får øye på Raymonda, står livet hennes i fare. Heldigvis kommer Jean de Brienne hjem i tide: Han redder Raymonda, og han tar livet av Abderakhman i duell. 

Balletten ender med bryllupsfeiring for Raymonda og Jean de Brienne – en feiring som utgjør mesteparten av Raymondas 3. akt. Det er denne feiringen vi får se i Raymonda suite under Klassisk Mesteraften. I den ungarske kongens ære er alle i hoffet iført ungarske plagg og framfører ungarske danser. 

Introduksjon til forestillingen

Hør Lene Skalleberg fortelle om Klassisk Mesteraften!

Kunstnerisk team og medvirkende

Rollelister

Publikumsrolleliste Klassisk Mesteraften 100524.pdf

Publikumsrolleliste KLassisk Mesteraften 110524.pdf

 

Koreografi Natalia Makarova etter Marius Petipa og Lev Ivanov
Musikk Pjotr Tsjajkovskij  
Scenografi Peter Farmer 
Kostymer realisert under veiledning av Natalia Makarova
Lysdesign Paul Vidar Sævarang


/ Pause

Balkong-pas de deux fra Romeo og Julie 

Koreografi/kostymedesign Kaloyan Boyadjiev 
Musikk Sergej Prokofjev 
Lysdesign Paul Vidar Sævarang

Svanesjøen svart svane pas de deux 

Koreografi Natalia Makarova etter Marius Petipa og Lev Ivanov
Musikk Pjotr Tsjajkovskij 
Kostymer realisert under veiledning av Natalia Makarova
Lysdesign Paul Vidar Sævarang

COUCH  

Koreografi Samantha Lynch 
Musikk Georges Bizet
Kostymer Bregje van Balen
Lysdesign Paul Vidar Sævarang


/ Pause

Raymonda suite 

Koreografi Xander Parish etter Marius Petipa  
Musikk Aleksandr Glazunov  
Scenografi og kostymer Martin Dauchez  
Lysdesign Paul Vidar Sævarang

Musikalsk ledelse Vello Pähn 
Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret 

Lyd og bilde

Dette sa publikum etter premieren

COUCH

Raymonda

Scenetrailer

Fra studio