Randi Stene om Fram
Som operasjef vil det alltid være noe helt spesielt å presentere en ny opera. Riktignok vil vi alltid insistere på at de gamle verkene vi spiller, også er nye: fordi vi forandrer oss og stadig må oppleve dem på ny, gjennom musikk som bare kan eksistere her og nå. Samtidig er det å sørge for at dere får oppleve operaer skrevet i vår tid, noe av det viktigste vi gjør.
Fram er et verk som viser at opera fortsatt er en sjanger som er sprell levende, trass i at det handler om døden. Eller kanskje er det nettopp derfor? Opera har i over 400 år hjulpet oss med å godta døden. I Fram får vi blir med Ameli på en reise mot denne erkjennelsen, som samtidig er en hyllest til drømmenes rolle i livet vårt – slik opera også er.
Det er utrolig fascinerende å få være med på fødselen av et verk: fra en første idé til det står ferdig på scenen. I dette tilfellet har tilblivelsesprosessen også vært fascinerende samstemt. Librettist Oda Radoor, komponist Synne Skouen, regissør Hilde Anderssen og scenograf Bård Lie Thorbjørnsen jobbet sammen om Ballerina i 2017. Denne gangen har de fått med seg Alva Brosten på kostymedesign og Torkel Skjærven på lysdesign.
Sammen med Synnes vare klanger, framført av en gjeng dyktige musikere på scenen, og av Mats Claessons malende lydlandskap, har de skapt en drøm som sømløst tar oss fra svidde kjøttkaker til et arktisk isøde, fra et goldt sykehjem til følelsen av myk isbjørnpels.
Fram er også en atypisk opera. For i hele den rike operahistorien finnes det ikke mange verk som handler om det å bli gammel. Scenene er fulle av unge par med sine sprudlende elskovsdrikker, ikke av eldre som drikker kakao med snerk. Men vi trenger disse også; vi trenger hele spennet i livet.
Hege Høisæter og Frode Olsen, som gestalter rollene som Ameli og Nansen, har begge har tolket utallige roller i sitt lange virke. Deres stemmer er ikke gamle; de er fortsatt fulle av kraft og intensitet. Samtidig rommer de en livserfaring som er nødvendig i historien om Fram – og nødvendige i historiene om oss. Det er godt å ha dem tilbake i Operaen, sammen med Eirik Grøtvedt og Silje Aker Johnsen, som synger de vordende foreldrene – fulle av framtid og nytt liv.
Randi Stene,
operasjef