Introduksjon
Maria Børja forteller deg alt du trenger å vite om Alan Lucien Øyens Nothing Personal.
Med en særegen miks av ballett og teatermagi har Alan Lucien Øyen flyttet grensene for hva som er mulig i en danseforestilling. Nå skal han vise oss noen av vår tids skyggesider.
Det blir fantasirikt og dystopisk når Alan Lucien Øyen igjen smelter dans og teater sammen til slående scenebilder. Filmatisk er et ord som ofte er brukt for å beskrive Øyens kunst, og denne gangen er det den Oscar-vinnende filmkomponisten Alexandre Desplat som lager musikken og Solrey som leder Operaorkestret.
... powerfully moving
Graham Watts, BACHTRACK
På Alan Øyen-vis veksler det fra store tablåer til vi brått er tett innpå i en realistisk verden, der skjulte rom og menneskeskjebner kommer til syne. De vi møter, sliter med å forholde seg til samtiden.
... en forestilling som vil mye og som er mye.
Mariken Lauvstad, Klassekampen
– Kravene til det å være menneske blir strengere: Vi skal «gjøre», vi skal «være», og det skal gå fort, være fantastisk og helst til inspirasjon for alle andre. Framtidens dystopier er i ferd med å bli virkelighet, sier Øyen.
På scenen befinner Nasjonalballettens dansere og skuespillerne seg i et gedigent trelandskap, med scenograf Åsmund Færavaags klare signatur.
Til tider er det rein scenografi-magi...
KAREN FRØSLAND NYSTØYL, NRK
Visjonene til Øyen og teamet hans utfordrer oss alltid på hva som er mulig å gjøre med kulisser, scene og lys i en forestilling. Nothing Personal er intet unntak: hele operahusets maskineri er i sving når de parallelle historiene om fremmedgjøring, kunstig intelligens, savn og utenforskap får utspille seg på Hovedscenen.
Det er teater, ballett, musikk – alt på én gang. Mangfoldet er blendende.
Maren Ørstavik, Aftenposten
Les mer her! Les mer her!«Som mennesker kan vi være fryktelig stygge med oss selv.»
Les mer her!Maria Børja forteller deg alt du trenger å vite om Alan Lucien Øyens Nothing Personal.