Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

The Hamlet
Complex
Redux

Ferdigspilt
Dame kledd i Dronning Elizabeth-kostyme Elizabeth I fra The Hamlet Complex Redux / Foto: Erik Berg

En Hamlet i storformat med dans, teater og film

Alan Lucien Øyens Hamlet-lek er tilbake! En av verdens mest ettertraktede koreografer har satt sammen Shakespeares skuespill på nytt.

Fra et gigantisk tre-teleskop til levende bilder av dansernes ansikter – denne forestillingen er både spektakulær og nær! «Det er helt vilt og ikke så rent lite fantastisk», skrev Inger Marie Kjølstadmyr i Dagsavisen etter urpremieren i 2018. The Hamlet Complex Redux ble skapt under pandemien, og bare 200 publikummere om gangen fikk se den. Nå er den her igjen – bare større, og med scenebilder som kan ta pusten fra deg!  

Foto: Erik Berg
Denne flodbølgen av en forestilling går rett i blodbanen.

  – SIDSEL PAPE, AFTENPOSTEN

400 år gammelt drama og populærkultur  

Som hos Shakespeare møter vi Hamlet som vil hevne drapet på sin far, begått av hans egen stefar. Her er moren Gertrude og kjæresten Ophelia, men også dronning Elizabeth 1, Mel Gibson og Freud dukker opp! Shakespeares mest kjente skuespill peker utover seg selv og har påvirket kunst, psykologi og populærkultur.  

En norsk scenekunstskaper tar Paris 

Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen er en assosiasjonens mester som smelter sammen dans, teater og film. Denne høsten debuterer han med en verdenspremiere ved Pariseroperaen, før han kommer tilbake til Oslo for å gjenskape Hamlet. Øyens Hamlet-eventyr begynte med The Hamlet Complex i 2018. Han ville knuse Shakespeares tekst, sette bitene sammen igjen og se vår samtid gjennom det. 

Les hvorfor Alan Lucien Øyen kan kalles Dødens budbringer!

Øyen & co. bringer tilbake og bygger om verdenslitteratur til et mylder av nye verdensbilder.

  – SIDSEL PAPE, AFTENPOSTEN

Så stort og så nært 

Dette blir Øyens tredje versjon av oppsetningen. På scenen er Nasjonalballettens dansere og et topplag av skuespillere som følges av filmkameraer.

Silas Henriksen levendegjør Hamlet i dans og tekst.

Scenerommet har mer enn 40 meters dybde, men bildene som vises på skjerm gjør at du kommer helt nær. Musikken er skrevet av den prisbelønte filmkomponisten Henrik Skram, og de slående scenebildene er signert Øyens scenograf-makker Åsmund Færavaag. 

Her kan du lese hvordan det gigantiske «teleskopet» ble laget – av Færavaag og Operaens verksteder.

  • Det blir noe bruk av scenerøyk under forestillingen
  • Spilles med innspilt musikk
  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi og regi
    Alan Lucien Øyen
  • Manus
    Andrew Wale, Alan Lucien Øyen
  • Koreografisk medskaping
    Daniel Proietto
  • Musikk
    Henrik Skram
  • Scenografi
    Åsmund Færavaag
  • Kostymer
    Ingrid Nylander
  • Lysdesign
    Martin Flack
  • Lyddesign
    Gunnar Innvær
    • Hamlet
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Hamlet Youth
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Ophelia
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Ophelia..
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
    • Ghost
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Gertrude - danser
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Horatio
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
      • Yoshifumi Inao
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Polonius
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Laertes
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Claudius
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Queen Elisabet 1
      • Kate Pendry
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Claudius, Death, Medium
      • Andrew Wale
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Gertrude
      • Yvonne Øyen
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00
    • Ghost, Freud
      • Anton Skrzypiciel
        • 3. nov. 2022 19:00
        • 5. nov. 2022 18:00
        • 8. nov. 2022 19:00
        • 11. nov. 2022 19:00
        • 12. nov. 2022 18:00
        • 17. nov. 2022 19:00
        • 18. nov. 2022 19:00
        • 19. nov. 2022 18:00

Medvirkende fra Operaens barnekor:

Hamlet: Nathaniel Liodden
Ophelia: Nora Korshamn
Ghost: Julian Borchgrevink Næss / Mayeul Debaig (8. og 18. november)
Gertrude: Agnes Bjerck / Celia Borchgrevink Næss (11., 12. og 19. nov.)
Horatio: Gustav Nordlund
Polonius: Jakob Astrup Hjort
Laertes: Antonio de Séves
Claudius: Christian Stenberg Kløv

Barnekorleder: Edle Stray-Pedersen
Sangpedagog: Marianne Willumsen Lewis

Ingrid Lorentzen om forestillingen

«Remember me», sier spøkelset, som er den døde faren til Hamlet. Når scenekunst-magikeren Alan Lucien Øyen går på innsiden av kjernen i Shakespeares stykke, handler det om hvordan vi lever, hva som blir igjen og hvordan vi blir husket. Når huskoreograf Øyen og hans team inntar Operaen, handler det om hva vi kan få til sammen og om å skape scenekunst som flytter kunstformen vår.  

Alan Lucien Øyen er en av de store historiefortellerne i vår tid. Til oss kommer han rett fra den myteomspunne Pariseroperaen. Han fylte den forgylte salen med dans, tekster, bevegelse, film, scenebilder og ord, slik bare han kan. Også The Hamlet Complex Redux er både spektakulær og nær. På scenen er et enormt tre-teleskop signert Åsmund Færavaag, men også filmbilder tett på utøvernes ansikter som gir en helt egen nerve.  

Vår Hamlet er tilbake for tredje gang. Og en redux er nettopp det, en videreføring, en gjenoppstandelse. Hamlet slipper ikke tak i Alan Lucien Øyen, og den slipper ikke tak i oss. Til grunn for alle tre versjoner ligger manuset Øyen og Andrew Wale har skrevet, der Shakespeares tekst er knust i biter og deretter analysert og sjonglert med. Mulighetene er uendelige, for Hamlet er et verk som egentlig aldri slutter. Det peker utover seg selv og påvirker kunst, psykologi, politikk og populærkultur.  

Det fortelles med både ord, bilder og dans. For Øyen er det sider av samme sak. Det er langt fra lekende lett å utføre, men vi har utøvere som har format til å fylle rommet, uavhengig av om det er i monolog eller i storslagen dans, med kamera som danser med danserne. Silas Henriksen tolker Hamlet. Med seg har han to hamleter til – en ganske ung og en helt ung. For slik fungerer det i Øyens univers, identiteter flyter over i hverandre og utøvere tre inn og ut av roller. Et internasjonalt lag av skuespillere gir oss tolkninger av Dronning Elisabeth I, Freud, en historieprofessorog selvsagt er Døden med, travel med å lære seg sjakk. Også barn fra Barnekoret gestalter disse skikkelsene. 

Døden er alltid høyst tilstedeværende når Øyen lager teater, men ikke tro det er mørkt og trist av den grunn. Jeg vil heller si det er avhengighetsskapende. Det overflødighetshornet som åpnes, byr på hele spekteret av følelser, tonesatt av Henrik Skrams suggererende og filmatiske musikk. Det er egentlig bare å ta imot, og akseptere at alt får du ikke med deg. Alternativt komme på hver forestilling og grue deg til det er ferdig. Det siste er min metode …  

 

Om Alan Lucien Øyen

Alan Lucien Øyen er en av de mest spennende stemmene i norsk scenekunst. Han lager dans, teater og skriver sine egne stykker. Etter at koreograflegenden Pina Bausch døde, var han var en av de første til å lage et nytt verk for hennes kompani. Stadig oftere beskrives Øyen som en arvtaker og videreutvikler av danseteatret. For Nasjonalballetten har han laget spektakulære og spesielle verk som Timelapse og The Hamlet Complex. «Det er helt vilt og ikke så rent lite fantastisk», skrev Inger Marie Kjølstadmyr i Dagsavisen om sistnevnte.  

who is who in Shakespeare's Hamlet

Disse vil du kjenne igjen i The Hamlet Complex Redux:

HAMLET
Prins av Danmark, sønn av den avdøde Kong Hamlet og nevø til den nåværende Kong Claudius.

CLAUDIUS
Konge av Danmark, overtar tronen etter brorens død, Kong Hamlet. Gift med Gertrude, brorens enke.

GERTRUDE
Hamlets mor. Dronning av Danmark og Kong Hamlets enke, nå gift med Claudius.

THE GHOST
Den avdøde Kong Hamlets gjenferd (Gamle Hamlet).

POLONIUS
Claudius’ hoffmarskalk og faren til Ophelia og Laertes.

LAERTES
Sønn av Polonius, har returnert til Elsinore for bryllupet til Gertrude og Claudius.

OPHELIA
Datter av Polonius og søsteren til Laertes. Lever med sin far i Elsinore. Hun er forelsket i Hamlet.

HORATIO
Hamlets bestevenn, som kommer til Elsinore for å delta i Kong Hamlets begravelse.

ROSENCRANTZ & GUILDENSTERN
Barndomsvenner og skolekamerater av Hamlet, som blir kalt inn til Elsinore for å spionere på Hamlet.

I Øyens The Hamlet Complex Redux møter du flere karakterer som springer ut av rollenes personlighetsunivers.

 

Lyd og bilde

Nora Korshamn som Ophelia, Christian Stenberg Kløv som Claudius og Nathaniel Liodden som Hamlet

Kan virkelig noen lage noe sånt som dette, var Silas Henriksens første tanke.

 

 

 

Introduksjon

Hør Maria Børja fortelle om Alan Lucien Øyens elleville lek med Shakespeare - og Hamlet!

Denne podkasten kan du også høre på iTunes, Spotify eller der du pleier å høre podkaster.

Nedlastbare bilder