Kammerkonsert:
Amalie
Stalheim
Skandinavias nye stjernesolist til Operaen
Amalie Stalheim, en av Skandinavias mest lovende musikere, tar med seg sin favorittmusikk for cello og klaver til Scene 2. På klaver får vi høre Christian Ihle Hadland.
«Rakettkarriere», «fremragende» og «Skandinavias mest lovende, unge cellist»: Det står ikke på lovordene Amalie Stalheim har høstet de siste årene. 28-åringen presenterer fem verk fra sin nye plate med Christian Ihle Hadland, på denne intime kammerkonserten.
Virtuos og krevende klassiker
Det er det virtuose og krevende verket Suite Italienne av Stravinsky som åpner denne kvelden. Suiten, som er arrangert for cello og piano av Gregor Piatigorsky, har i dag en selvsagt plass i enhver cellists repertoar, men var ikke egentlig skrevet som et selvstendig verk.
Verket kommer originalt fra balletten som markerte starten på Stravinskys neoklassiske periode: Pulcinella (1930). Det var en ballett som var full av spenninger mellom fortid og framtid, mellom barokkmusikkens framdriftsvilje og Stravinskys moderne tanke om å stoppe opp, forbli i det statiske.
Stalheims cello er bygget av F. Ruggieri i 1687 – og hun spiller dermed Stravinsky på en cello som er 240 år eldre enn suiten selv!
Tsjekkisk fantasi
Det blir bohemsk og drømmende når Stalheim beveger seg inn i den tsjekkiske og russiske folkloren. Pohádka av Janáček er basert på det russiske diktet The Tale of Tsar Berendyey – og var originalt en 11 minutters opera: et musikalsk sammensurium av sang, dans, poesi og drama. Det ble skrevet like etter at Janáček hadde mistet sin datter Olga – og da han fortsatt slet med å bli anerkjent som komponist.
Når Stalheim tar med Pohádka til Scene 2, er det den siste og mest spilte versjonen av verket, der celloen får skinne alene med klaveret.
Verk av Webern og Poulenc er også på programmet.
Rakettkarriere
Stalheim vant den svenske solistprisen i 2018 – og den norske i 2021, og blir rost for sitt uvanlig brede og interessante repertoar for sin unge alder. Hun brenner for nye verk skrevet for cello – og i 2022 står til sammen fem urframførelser og innspillinger på programmet hennes.
Hun har jobbet med dirigenter som Edward Gardner, James Gaffigan, Dalia Stasevska, Christian Reif, Okko Kamu, Anna Maria Helsing, Nuno Coelho og Stanislav Kochanovsk – samt orkestre som Oslo-Filharmonien, Kungliga Filharmonien og Bergen Filharmoniske orkester, for å nevne noen.
I 22–23-sesongen gjester hun oss også som solist i Operaens festkonsert til den nye musikksjefen, Edward Gardner.