Faun/
Boléro/
Canvas
Opplev tre balletter til legendarisk musikk
Fire fremadstormende koreografer står bak når Nasjonalballetten inntar scenen i tre verk med musikk av Ravel, Debussy og Chopin.
Endelig får A Boléro av Samantha Lynch og Afternoon of a Faun av Whitney Jensen og Anaïs Touret, møte et fysisk publikum. «Ungdommelig og friskt, minimalistisk og teatralt, og litt som livet selv», skrev Inger Marie Kjølstadmyr i Dagsavisen etter strømmepremieren i fjor. De to ballettene får følge av Canvas, et flunkende nytt verk signert brasilianske Juliano Nunes, en stigende stjerne i den internasjonale danseverdenen. I orkestergraven sitter Operaorkestret klare med musikk av noen av våre største komponister.
En kvinnes begjær
Kvinnelig begjær skildres i Afternoon of a Faun. Det er inspirert av diktet «Faunens ettermiddag» av Stéphane Mallarmé, men med en vri: Hovedpersonen er ikke lenger en mannlig faun, men en kvinne.
14 dansere er med. De danser til Peter Badens elektroniske lydbilde og Claude Debussys Prélude à l'après-midi d'un faune, et stykke som er blitt betegnet som starten på moderne musikk.
Heftig Ravel
Samantha Lynch har i sitt verk A Boléro koreografert til Ravels berømte Bolero fra 1928, der det samme musikalske motivet gjentas og gjentas – heftigere og kraftigere for hver gang, og der de to danserne tar seg helt ut.
Lynch har lyttet til Bolero siden hun var barn og ville leke seg med undertonene og rytmikken i musikken.
Hotshot i ballettverdenen
Juliano Nunes lager verket Canvas til Chopins Pianokonsert nr. 1. Nunes har markert seg gjennom sin nyskapende måte å oversette ballettspråket til noe moderne og tidsriktig.
Det blir blir lekent, livsbejaende og stort – og med fler enn 40 dansere på scenen blir dette koreografi du aldri har sett maken til.
- Gratis introduksjon en time før forestilling