Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

The Hamlet
Complex
Redux

Ferdigspilt

11. og 12. september må dessverre avlyses

Avlysningen skyldes teknisk feil i scenemaskineriet. Forestillingen spilles med avansert teknikk i scenegulvet, men dessverre har det oppstått tekniske feil som ikke gjør det mulig å gjennomføre forestillingene.

Fantasirikt og spektakulært blir det når Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen leker seg med Shakespeares Hamlet. Denne høsten settes forestillingen opp på ny – samtidig som den blir spilt inn som film.

Da The Hamlet Complex hadde urpremiere i 2018, var det som en vilter Hamlet for vår tid. «Denne forestillingen må du se», mente Aftenposten.

Nå, etter en helt spesiell vår, setter Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen stykket sammen på nytt – i en blanding av dans, teater og film.

Det er helt vilt og ikke så rent lite fantastisk

  – DAGSAVISEN

Vil hevne drapet på faren

Stykket er forkortet, men Shakespeares tekst møter fremdeles populærkultur.

The Hamlet Complex Redux byr på de samme karakterene som i 2018, men i en forkortet handling. Hamlet (solist Silas Henriksen) vil hevne drapet på sin far, begått av stefaren Claudius (Helge Freiberg). Kjæresten Ophelia (solist Whitney Jensen / Emma Lloyd) og moren Gertrude (Samantha Lynch / skuespiller Yvonne Øyen) er sentrale, men det er også dronning Elisabeth 1 (skuespiller Kate Pendry) – og Mel Gibson (Freiberg).

Fant Ødipus-komplekset i Hamlet

Vi møter også Freud (skuespiller Anton Skrzypiciel), som oppdager Ødipus-komplekset i en terapisamtale med Gertrude, moren til lille Hamlet.

Resultatet en fargerik assosiasjonslek og en omsorgsfull undersøkelse av Hamlet som myte og menneske – og et fascinerende stykke danseteater

  – AFTENPOSTEN

Lager film av forestillingen

Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen er etterspurt over hele verden. I år skulle han hatt urpremiere både ved Palais Garnier i Paris og Berlins Komische Oper, men så kom koronapandemien.

Nå får 200 publikummere om gangen muligheten til å oppleve Øyens særegne scenekunst på Hovedscenen.

Ikke minst lages det film av forestillingen. 

Superstabile kameraer – lik dem brukt i Hollywood-filmer som Sam Mendes' skyttergravfilm 1917 – tas i bruk på scenen. Filmingen foregår gjennom prøveperioden og under de fem forestillingene, der kameraene kommer tett på og veves inn i handlingen.

Musikken er skrevet av den prisbelønte filmkomponisten Henrik Skram, og koreografien er skapt i samarbeid med danserne.

Glitrende koreografi, slående virkemidler

  – AFTENPOSTEN, 2018

  • Rullestolbrukere må kjøpe billetter via Operaens kundesenter, på telefon: 21 42 21 21
  • Vi tar smittevern på største alvor og har laget gode rutiner for å ivareta publikum og ansatte. 

  • Det vil bli noe bruk av scenerøyk under denne forestillingen.

Kunstnerisk team og roller

  • Koreografi og regi
    Alan Lucien Øyen
  • Manus
    Andrew Wale, Alan Lucien Øyen
  • Koreografisk medskaping
    Daniel Proietto
  • Musikk
    Henrik Skram
  • Scenografi
    Åsmund Færavaag
  • Kostymer
    Ingrid Nylander
  • Lysdesign
    Martin Flack
  • Lyddesign
    Gunnar Innvær
    • Hamlet
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Ophelia
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Gertrude
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Polonius
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Ghost
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Laertes
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Claudius
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Horatio
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Unge Hamlet
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
    • Group
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00
        • 4. sep. 2020 19:00
        • 6. sep. 2020 15:00
        • 8. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 19:00
        • 12. sep. 2020 18:00


Koreografien er skapt i samarbeid med danserne.

Takk også til danserne ved BANFF Centre For Arts and Creativity for bidrag til tekst og bevegelse under forprogrammet «creative gesture program» i juli 2018.

Musikk Innspillingen er med Operaorkesteret under ledelse av Peter Stark.
Piano Yoko Toda

 

Skuespillere

Queen Elisabet I Kate Pendry
Claudius, Death, Medium Andrew Wale
Gertrude Yvonne Øyen
Ghost, Freud Anton Skrzypiciel

Barnekoret

Young Hamlet Julian Borchgrevink Næss
Young Ophelia Ella Dragland / Maria Rosenlund
Gertrude Maria Rosenlund / Ella Dragland
Polonius Ferdinand Petersen
Claudius Torbjørn Kirby Torbo
Ghost Elie Haugen

Sangpedagog Marianne Lewis
Barnekorleder Edle Stray-Pedersen

Ballettskolen

Laertes Fridtjof Beer Roland
Horatio Johann Lavrans Støvind

Ballettskolens leder Knut Breder

Forestillingen er på engelsk, oversatt og tilrettelagt for tekstmaskin av Katrine Hansteen.

  • Iscenesettelse Alan Lucien Øyen
  • Innstudering Daniel Proietto, Alan Lucien Øyen
  • Prøveledere Yoshifumi Inao, Daniel Proietto, Alan Lucien Øyen
  • Produsent Mimi Cejka
  • Inspisient Lars M. Kolstad, Susanne Schwarz Lindvik

 

Hvem er hvem i SHAKESPEARES Hamlet

Disse vil du kjenne igjen i The Hamlet Complex Redux:

HAMLET
Prins av Danmark, sønn av den avdøde Kong Hamlet og nevø til den nåværende Kong Claudius.

CLAUDIUS
Konge av Danmark, overtar tronen etter brorens død, Kong Hamlet. Gift med Gertrude, brorens enke.

GERTRUDE
Hamlets mor. Dronning av Danmark og Kong Hamlets enke, nå gift med Claudius.

THE GHOST
Den avdøde Kong Hamlets gjenferd (Gamle Hamlet).

POLONIUS
Claudius’ hoffmarskalk og faren til Ophelia og Laertes.

LAERTES
Sønn av Polonius, har returnert til Elsinore for bryllupet til Gertrude og Claudius.

OPHELIA
Datter av Polonius og søsteren til Laertes. Lever med sin far i Elsinore. Hun er forelsket i Hamlet.

HORATIO
Hamlets bestevenn, som kommer til Elsinore for å delta i Kong Hamlets begravelse.

ROSENCRANTZ & GUILDENSTERN
Barndomsvenner og skolekamerater av Hamlet, som blir kalt inn til Elsinore for å spionere på Hamlet.

I Øyens The Hamlet Complex Redux møter du flere karakterer som springer ut av rollenes personlighetsunivers.

 

Intervju med Alan Lucien Øyen

Da verden forandret seg, måtte Alan Lucien Øyen forandre sin Hamlet

Covid-19-viruset er ikke alene om å ha forandret verden. Da George Floyd ble drept av en politimann i vår, måtte det også påvirke omskrivningen av The Hamlet Complex. På en eller annen måte.

Tekst: Maria Børja

«ALLE MÅ DESINFISERE hendene før de går av og på scenen. Hver halvtime stopper vi prøvene for å desinfisere hendene igjen. Ansiktsmasker er tilgjengelige for de som skal jobbe nærmere andre enn én meter. Alle får hver sin stol på sidescenen, med én meters avstand. Ingen må flytte seg nærmere andre.» Dette er noen av reglene som gjaldt under prøvene på The Hamlet Complex Redux i høst. Det er bare to år siden urpremieren, men siden den gang er verden forandret – for alltid, føles det som, der vi går rundt med små håndspritflasker og ansiktsmasker i veska.

Da covid-19-pandemien traff i vår, sto Alan Lucien Øyen foran store urpremierer i Paris' Palais Garnier og Komische Oper i Berlin – intet mindre. I stedet reiste Nasjonalballettens huskoreograf hjem og brukte sommeren til å gjenskape gigaforestillingen.

I SHAKESPEARES MØRKE UNIVERS kan man ikke stole på noen, ikke seg selv, og i hvert fall ikke kjærligheten, i tillegg ender det med døden. Det er med andre ord perfekt materiale for en koreograf og regissør som i så mange verk har tematisert nettopp døden.

– Det må framstå som at jeg er besatt av døden. Men døden presser tiden sammen. Det som skjer her og nå, får betydning fordi det tar slutt, sa Øyen i 2018. To år senere har døden liksom rykket nærmere oss.

– Hvordan har covid-19-viruset påvirket arbeidet med The Hamlet Complex Redux?

– Mest av alt gjør det at jeg går på jobb med en enorm takknemlighet. Bare det at vi kan stå på scenen og spille igjen! Men det er også med en følelse av at det når som helst kan ta slutt. Vi er en kohort. Dersom én faller, setter det en strek over alt sammen. Det er som å slå på stortromma samtidig som vi går på eggeskall, forteller Øyen i en prøvepause.

– Vi har også opplevd å stå på scenen og bli minnet på at flere av de medvirkende mistet besteforeldre til covid-19 i sommer. Det er jo bare noen uker siden, det! sier han. Slike påminnelser tar Øyen med inn i stykket. Den enorme sceneriggen fra 2018 er ute, i stedet har et likhus kommet inn, skapt ut av vårens bilder fra Italia, som sitter friskt på netthinnen hans. Ansiktsmaske og smittevernutstyr på flere utøvere er også med som et estetisk virkemiddel. – Når vi ikke kan se øynene deres, blir det både skumlere og fremmedgjørende, sier han.

MIDT UNDER PANDEMIEN, 25. mai i år, ble George Floyd drept av en politimann. Drapet, som ble filmet og offentliggjort, utløste den verdensomspennende Black Lives Matter-bevegelsen. Den skjerpet bevisstheten om systematisk rasisme – og utløste krav om rettferdighet.

– Det var en «nok er nok»-situasjon. Etter #MeToo og Black Lives Matter er virkeligheten i ferd med å rekkes opp …, sier Øyen og mimer et strikketøy med hendene. Det ble nødt til å påvirke arbeidet hans, forteller han.

Med representasjon og makt i tankene reviderte Øyen og skrivepartner Andrew Wale manuset fra 2018. Og hvem er det som mangler i Shakespeares Hamlet? Kvinnene. – Det finnes kun to kvinner i Hamlet, og begge i stykket – Gertrude, Ophelia – er bundet i en umulig situasjon. Ophelia tar til slutt livet av seg. Denne gangen får de mer plass og er viktigere. De er nye prismer vi ser handlingen gjennom. For eksempel er det bare Ophelia som kommer ut seirende mot slutten – riktig nok i døden, sier Øyen med et skjevt smil.

De skrev også om siste scene hvor lille Hamlet og Ophelia diskuterer livet som et spill uten regler. Det er umulig å vinne.
– Men Ophelia har skjønt det ingen av de andre karakterene forstår, sier Øyen: – at spillet er poenget. Ophelia er den egentlige vinneren.

ALAN LUCIEN ØYEN har alltid vært glad i Shakespeares Hamlet – og mener stykket inneholder alt: – De store temaene er der, ofte i en og samme replikk. Hamlet snakker om månen og stjernen og forelskelse og det å være livredd i samme håndvending, sier han. Like fullt ville han ikke sette opp Hamlet som det er. Han og Andrew Wale valgte i stedet å sitere Shakespeare. Utover det tok de seg store friheter – og skrev det ballettsjef Ingrid Lorentzen kaller «en Hamlet for vår tid».

Hamlet (solist Silas Henriksen) vil fremdeles hevne drapet på sin far, begått av stefaren Claudius (Helge Freiberg). Kjæresten Ophelia (solist Whitney Jensen / Emma Lloyd) og moren Gertrude (Samantha Lynch / skuespiller Yvonne Øyen) er sentrale, som i Shakespeares originaltekst, men det er også dronning Elisabeth 1 (skuespiller Kate Pendry) – og Mel Gibson (Helge Freiberg). Ham skal vi komme tilbake til.

TEKST OG BEVEGELSE GLIR over i hverandre i Øyens scenekunst – tilsynelatende helt naturlig. I hans verden hører de sammen. Og uansett om han skaper dans, teater eller en hybrid, som her, prøver han å komme nært innpå:
– Jeg vil lage et dansespråk som kommer nær den intime virkeligheten. Det blir ofte sagt at jeg etteraper film, og det gjør jeg, men det er fordi man kommer så nært på.

– Denne gangen lager du også film av forestillingen?

– Ja, med kamerateknologien som Hollywood bruker. Vi bruker et filmkamera og en stabiliseringsrigg kalt Trinity, og så vidt jeg vet, er det første gang den brukes i Norge. Den er komplisert og supertung, men den gir en skikkelig filmlook. Sam Mendes' skyttergravfilm 1917 – som vant tre Oscar-priser i år – er skutt med den identiske kamerarigg som vi bruker på scenen ...

Det handler om å gi mest mulig til flest mulig. Som ballettsjef Ingrid Lorentzen sier:
«Det skal stå noe igjen etter en storsatsning som The Hamlet Complex Redux. Ikke bare for de 200 publikummerne per dag som får se forestillingen fra salen, men også som en film for et større publikum.»

At musikken i forestillingen er skrevet av filmmusikkomponist Henrik Skram, kunne ikke passet bedre. Stemningen Øyen og Skram ønsket å skape, var «av et stort og ødslig rom der ingen kan stole på hverandre, der alle tyvlytter, og smiler uten å mene det», fortalte Øyen i 2018.  – I tillegg ville vi få fram noe jeg liker å kalle klangen av minner.

HAMLET ER EN TRAGEDIE, men det finnes mye humor i The Hamlet Complex Redux. I replikker eller hele scener – som når barneskuespillere setter opp lettversjonen av Hamlet (Ham-light, eller Ham-lett) for dronning Elisabeth 1.

Øyen liker å jobbe med humor – særlig svart humor. Når et lik får røff behandling på scenen, er det selvsagt fælt, men også morsomt. – Skal man svelge stort melodrama, må man være åpen og fordomsfri, og ingenting er mer avvæpnende enn når folk ler, mener Øyen. Men humoren kan brått vippe over i det grimmeste alvor. Som når det kommer fram at de nevnte barneskuespillerne også utnyttes som prostituerte.

– Hvorfor er barna utkledt som superhelter?

– Vi lette etter arketyper. Hvem er Horatio? Jo, han er Hamlets beste venn i hele verden, som kommer når du trenger ham. Han må jo være Supermann! Og Gertrude gjorde vi til en litt sånn minksy Cat Woman, forklarte Øyen i 2018. Også Sigmund Freud er stadig med. Han møter Gertrude til en terapitime om sønnen hennes, Hamlet. Ganske snart handler samtalen om seksualitet og ødipuskompleks. Så klart. Og her tangerer vi tittelen i Øyens forestilling.

– Freuds ødipuskompleks kunne like gjerne kunne vært kalt «Hamlet-komplekset»?

– Ja, det er jo derfor vi valgte den tittelen på forestillingen. Enda jeg synes ødipuskomplekset egentlig er det kjedeligste med Hamlet. Stakkars Freud. Teorien ble mindre og mindre populær selv før han døde, men han var jo besatt av Hamlet, så vi kunne ikke unngå å ta ham med.

OG MEL GIBSON? Hollywood-skuespilleren tolket Hamlet-rollen i sin storhetstid – en ifølge Øyen «utagerende» rolletolkning. De senere årene har han utagert på andre måter: i trakasserende telefonsamtaler til ekskona.

– Da vi begynte å lytte til disse telefonsamtalene på YouTube, der Gibson skriker til henne, var det som å høre parafraseringer av Hamlet: «Du er en hore», «I don’t want this woman», forteller Øyen. Øyen og Wale så Gibson-sitatene som en moderne tekst som gjør det samme som Hamlets kvinnefiendtlige replikker – og skrev dem i 2018 inn i sitt manus.

I 2020 avslører Øyen at Gibson-sitatene får ham til å krympe seg:  – Det gjør vondt å ha dem med. Jeg føler meg ansvarlig – hvorfor skal vi bringe sånne utsagn videre? Men vi må også kunne vise ting som er gale, ikke bare en virkelighet slik vi skulle ønske den var.  Dessuten får vår Gertrude – ved hjelp av Mel Gibsons ekskone – et motsvar til kvinnehatet, forteller Øyen:
– «I am not a whore, I am not a bitch and I am not a cunt. I am none of those things.»
Nok er nok.

 

Ballettsjefens hilsen

"How long does an emergency last?"

Teksten er fra The Hamlet Complex, det er gutten som ringer 911 og etterlyser en savnet far. Vi vet ikke, noen av oss, hvor lenge unntakstilstanden nå vil vare.

Det var en gang, før urpremieren i 2018, at det vi lurte på var hvor lang forestillingen ville bli. Over tre timer ? Eller hjelpe og trøste, ville megaoppsetningen til Alan Lucien Øyen overstige tre og en halv, pluss overtid?

Årstiden er den samme, med det meste er annerledes nå to år etter. Øyen, huskoreografen, skaper det umuliges kunst. Pandemi, smittevern, protester og vold. – Vi lager film! sier Alan da. På Hovedscenen. Samtidig med at vi spiller for de vi får lov å ha i salen.

Vi har ikke orkesteret vårt, eller det største scenografiske elementet til Åsmund Færavåg, og handlingen er kortet noe ned. Danserne prøver med munnbind og når klokka ringer hver halvtime løper alle og spriter seg. Vi vet fortsatt ikke hvor lenge en emergency lasts.

Vi vet bare at vi ikke tar noen ting som en selvfølge. Scenerommet kjennes sakralt for oss som får lov å holde på i disse tider. Stemmene er lave, skuespillerne og danserne pugger tekst, de er i samme kohort nå, og de vet at det er nå det gjelder. Et øyeblikk, et nærbilde, en kameramann i veien. Hva er det vi er med på, egentlig? Jeg vet ikke. Men jeg håper at det er et slags tidsavtrykk. Et bilde som kan vare, på netthinna og på filmrullen.

Velkommen inn.

Ingrid Lorentzen, ballettsjef

Lyd og bilde

Velkommen til ny sesong!

Introduksjon

Her kan du høre Gabrielle Leahy Tillson fortelle om Alan Lucien Øyens nye versjon av Hamlet Complex.

Podkasten «Operaen på øret» kan du høre på iTunes, Spotify eller der du pleier å høre podkaster.

Nedlastbare pressebilder
The Hamlet Complex Redux

Foto: Erik Berg