Barokk
bevegelse
En leken ballettkveld med barokkmusikk
Fortid møter nåtid når fire unge, fremadstormende koreografer tolker musikk av barokkens mestere. I nært samspill med Bjarte Eike og Barokksolistene gir Nasjonalballetten seg i kast medLiam Scarletts slående vakre Vespertine, samt nye verk av Cina Espejord, Melissa Hough og Garrett Smith.
Barokk dans anno 2019
Med sin abstrakte sanselighet og drivende barokkmusikk ble Scarletts Vespertine en suksess for Nasjonalballetten i 2013. Verket ble raskt etterspurt, og etter å ha blitt danset av både Atlanta Ballet og Ballet Nice, er Vespertine nå tilbake på scenen det ble skapt for – sammen med tre nye, slående verk. Tematikken spenner fra kjærlighet og svik til Alzheimers sykdom, til lyden av blant andre J.S. Bach, Antonio Vivaldi og Arcangelo Corelli.
For å tolke mesternes musikk har Nasjonalballetten alliert seg med det internasjonalt anerkjente ensemblet Barokksolistene. Orkesterets spillende dirigent Bjarte Eike vil også opptre på scenen sammen med jazzmusiker og komponist Jon Balke, når barokk og elektronisk musikk møtes i to av kveldens fire balletter.
Både Espejord, Hough og Smith har lagd dans for Nasjonalballetten før. Husker du kanskje Ghosts – Ibsens Gengangere som Espejord skapte sammen Marit Moum Aune? Eller hva med med Houghs nytolkning av Tornerose i forestillingen Sleepless Beauty? Epic Short heter den. Garrett Smith har skapt for Nasjonalballetten Ung og Koreografihuset, og han startet 2017 med en urpremiere for selveste Bolsjoi-balletten.
Det er slik det ser ut når noen virkelig vil noe
Slående scenebilder og tilløp til gåsehud
- Gratis introduksjon en time før forestilling.
- Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no