Skip to main content
My page Shopping basket

Mari Askvik

Mezzosopran

Mari Askvik (f.1988) er en mezzosopran fra Sogn og Fjordane i Norge. Hun har en master i opera fra Operahøgskolen i Oslo, og en bachelor i opera og klassisk sang fra Operahøgskolen, Norges musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. I mars 2014  sang hun Dorabella i Così fan tutte av Mozart ved Den Norske Opera & Ballett, i sin mastereksamens-forestilling 
 
De siste sesongene inkluderer blant annet rolledebuten som Bradamante i Alcina av Händel ved Opera North (UK), Mozarts Requiem i Stavanger Konserthus, Stabat Mater (Bononcini) med Arktisk filharmoni, Johannespasjonen (J.S.Bach) med Orkester Nord i Castellón (Spania), Matteuspasjonen (J.S.Bach) i Sandefjord og Elijah av Mendelsohn i Moss. 
 
Mari Askvik har tidligere vært med på Theater Freiburg som Genia i monologoperaen GENIA av Seppar/Dobewall, Hans i Hans og Grete i Sandefjord, Mercédès i Carmen av ved Kristiansund Opera, på Haugesund Kammerkopera og på RingsakerOperaen, 2. dame i Tryllefløyten med Opera Østfold, som Lola i Cavalleria rusticana og som 2. heks i Dido og Aeneas på RingsakerOperaen. 
 
Mari har også vært med i flere uavhengige samtidsoperaproduksjoner, som urframføringene av Icarus av Evelin Seppar ved Conservatorium van Amsterdam (2014) og Ad Undas – Solaris korrigert av Øyvind Mæland ved Den Norske Opera & Ballett (2013). 
 
Hun inkorporerer også ofte norsk folkemusikk i konsertene sine, spesielt norske folkesalmer. I februar 2019 ga hun ut CD-en Of Light And Dust (LAWO Classics) sammen med Kammerkoret NOVA og dirigentene Yuval Weinberg og Tore Erik Mohn.  

I løpet av studiene på Operahøgskolen gjorde hun roller som Cherubino i Figaros bryllup (Mozart), Rosina i Barberen i Sevilla (Rossini), Angelina i La cenerentola (Rossini), Melide i L'Ormindo av Cavalli, Ottone i Poppeas kroning (Monteverdi) og Mother in Mavra (Stravinsky). 
 
Mari Askvik har vært medlem av Det Norske Solistkor siden 2015. 

Performances

Selection of previous acts