Edward Nelson
Den unge amerikanske barytonen Edward Nelson gjorde sin europeiske debut med Pelléas og Mélisande ved Den Norske Opera & Ballett i sesongen 2016/17. Dette var også hans siste sesong som Adler Fellow ved San Francisco Opera, der han har sunget Malatesta i Don Pasquale, Yamadori i Madama Butterfly og ulike roller i verdenspremieren på Dream of Red Chamber. Høsten 2017 gjorde han Hamlet ved West Edge Opera og Schaunard i La bohème ved Cincinnati Opera, under ledelse av Louis Langrée. Han har også sunget Schuberts Die schöne Müllerin med Jessica Lange Dance koreografert av Jessica Lange, ved Chicagos Harris Theater.
Han har sunget Andre prest i Tryllefløyten, Hermann Ortel i Mestersangerne fra Nürnberg, Fiorello i Barberen i Sevilla, L'Ami i Debussys La chute de la Maison Usher og Moralès i Carmen.
I 2015 skapte han rollen som løytnant John Buckley i verdenspremieren på Marco Tutinos Two Women. I 2014 ble han uteksaminert fra Merola Opera Program, der han sang tittelrollen i Don Giovanni.
I den senere tid har han sunget Schaunard i La bohème og Papageno i Tryllefløyten med Boston Youth Symphony Orchestra, tittelrollen i Don Giovanni ved Palm Beach Opera, Bosun i Billy Budd ved San Francisco Opera og Figaro i Barberen i Sevilla ved Vancouver Opera. Han gjestet oss sist i 2019 som Dandini i La Cenerentola
Nelson har vært solist med Philharmonia Baroque, American Choral Directors Association og Reno Philharmonic. Han har mottatt en rekke stipender og vunnet flere priser.
I 2020 vant Nelson førsteplassen i Glyndebourne Opera Cup. Under pandemien medvirket han i Les Enfants Terrible ved Long Beach Opera, i tillegg til Boston Lyric Operas miniserie Desert In, som ble strømmet sommeren 2021. I 2022 debuterer han på Teatro de la Maestranzathe i Sevilla som tittelrollen i Pelléas og Mélisande, og 2022 returnerer han til Den Norske Opera & Ballett for å synge Figaro i Barberen i Sevilla.