Agneta Eichenholz
Den svenske sopranen Agneta Eichenholz ble for alvor ansett som en av Europas fremste lyriske sopraner da hun i 2007 sang i Carmina Burana på Verbier-festivalen. Samtidig var hun engasjert i tittelrollen i Haydns Armida på Salzburger Festspiele, under Ivor Boltons musikalske ledelse og i regi av Christof Loy. Dette ble starten på en internasjonal karriere som brakte henne til fremtredende operahus som Oper Frankfurt, Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf), Komische Oper (Berlin), Det Kongelige Teater (København), Teatro del Liceu, Teatro Réal (Madrid), Salzburger Festspiele og Royal Opera House Covent Garden (London). Hun har opptrådt i samarbeid med dirigenter som Ivor Bolton, Antonio Pappano, Peter Eötvös, Myung-Whun Chung, Laurence Cummings, Nicholas McGegan, Julia Jones, Marc Soustrot, Kristjan Järvi, Anu Tali og Andreas Stoehr.
I juni 2009 debuterte Agneta ved Royal Opera House i tittelrollen i Alban Bergs Lulu under Antonio Pappanos musikalske ledelse. Da denne Christof Loy-produksjonen samme høst ble oppført ved Teatro Réal, hadde Agneta igjen tittelrollen. En DVD av forestillingen (utgitt på Opus Arte) ble nominert til en Grammy Award 2010. Hun gjorde rollen sist ved Wiener Staatsoper i 2019.
Agneta Eichenholz´ operarepertoar omfatter så forskjellige roller som Lulu, Alcina (Alcina), Fiordiligi (Cosí fan tutte), Konstanze (Bortførelsen fra Seraillet), Elettra (Idomeneo), Violetta (La Traviata), Gilda (Rigoletto), Juliette (Roméo et Juliette), Eva (Mestersangerne i Nürnberg) og Zdenka (Arabella).
Av høydepunkter i hennes karrière nevner vi verdenspremierene på Christian Josts Rumour i Antwerpen og Scartazzinis Der Sandmann på Theatre Basel. I Basel har hun også sunget i Daphne, som hun senere gjentok i Hamburg. Ved Theater an der Wien har hun hatt stor suksess som Ellen Orford i Peter Grimes, ved Deutsche Oper Berlin som Isabella i Edward II og i tittelrollen i Salome, i en konsertversjon av Peer Gynt i Lyon, som Vitellia i La Clemenza di Tito i Antwerpen, som Freia and Gutrune i Wagners Ringen i Genève, som Cordelia i King Lear ved Maggio Musicale Fiorentino.
Agneta Eichenholz er også en ettertraktet konsertsanger, som i tillegg til å ha vært solist med alle svenske orkestre, også har sunget med L'Orchestre Philharmonique de Radio France, Mozarteum Orchester, Orchestra Sinfonica Siciliana, Sinfonia Finlandia og Hiroshima Symphony Orchestra. Hennes rikholdige konsertrepertoar inkluderer verk som Brittens Les Illuminations, Canteloubes Chants d'Auvergne, Bergs Sieben frühe Lieder og Lulu-suite, Poulencs La Dame de Monte Carlo, Strauss' Vier letzte Lieder, Sibelius' Lounnotar, samt sopranpartiene i Orffs Carmina Burana, Faurés Requiem, Händels Messias og Mozarts Requiem og Messe i c-moll.
Agneta Eichenholz har sin musikalske utdannelse fra Musikkhøgskolen i Malmö og Operahögskolan i Stockholm. Som nyutdannet fikk hun en rekke roller ved Folkoperan i Stockholm. Ved innvielsen av NorrlandsOperans nye hus i 2002 fikk hun nasjonal anerkjennelse for sin tolkning av Felicia i Hilding Rosenbergs The Isle of Bliss, som også er tilgjengelig på CD (Phono Suecia PSCD 722).