Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Hamlet er et gjennomsnittsmenneske  

Som profesjonell ballettdanser har Silas Henriksen kunnet stole på det mer abstrakte formidlingsspråket i dans. I The Hamlet Complex Redux blir han konfrontert med hvor nakent replikker og monolog kan føles.  

Tekst: Peder Ebbesen, foto: Erik Berg

– Det er alltid litt kaotisk til å begynne med på scenen på en sånn produksjon – kanskje spesielt siden den er såpass stor. 

Vi huker tak i Silas Henriksen (37) rett fra prøve på The Hamlet Complex Redux, en av de større produksjonene som gjøres på huset denne sesongen, hvor Silas gjør hovedrollen som ikoniske Hamlet. Forestillingen har dansere, skuespillere, barn, filmfotografer med steadykamera brukt i store Hollywood-produksjoner og storslagen scenografi. 

Alt skal klaffe, og det hele har blitt til en imponerende helhet, mener Silas. 

Noe grunnleggende menneskelig i Hamlet som menneske 

Hvem er karakteren Hamlet for deg? 

Silas tenker seg om et par sekunder. 

– Hamlet er et gjennomsnittsmenneske. Han har alle de sidene som vi alle har, men livet virker så sterkt på ham at det blir for mye å ta inn. 

I stykket vil Hamlet hevne sin far, som angivelig er drept av sin egen bror, og sliter med en slags livsforakt fordi han ikke finner mening i tilværelsen. 

– Det er et stykke om noen helt elementære ting ved den menneskelige erfaringen. Kjærlighet, liv, død, svik og angst. 

Hvordan kommer dette til uttrykk på scenen, syns du? 

– En ting er koreografien og den fantastiske dansingen, men også scenografien formidler. Jeg har en koreografi ved teleskopet hvor Hamlets indre dialog kommer til uttrykk. Disse samtalene han har med seg selv i denne scenen, speiler hvordan mange snakker med seg selv til daglig, tror Silas. 

– Det er en visuell forestilling som er spektakulær på alle måter og krevende for alle involverte, legger han til. 

Den visuelle historiefortellingen og imponerende scenografien gjør dessuten stykket tilgjengelig for flere enn de som kommer kun for dansen. 

– Når jeg ser dette teleskopet, for eksempel, komme opp av scenegulvet, så tenker jeg: Kan mennesker lage noe som det her? 

Den massive trekonstruksjonen døpt «teleskopet» er designet av scenograf Åsmund Færavaag og er sentral i forestillingen. 

Trygghet i dans 

Silas begynte dansekarrieren i hjembyen Arendal før han flyttet til Oslo. Han er utdannet ballettdanser fra Kunsthøgskolen i Oslo og startet som aspirant i Nasjonalballetten i sesongen 2007–2008 før han ble tatt opp i kompaniet i 2008.  

I 2010 ble han tilbud jobb i Nederlands Dans Theater, hvor han danset frem til 2015. Siden da har Silas vært ansatt i Nasjonalballetten.   

I The Hamlet Complex Redux får han brukt all sin erfaring som danser, men også utfordret seg selv som skuespiller. Stykket er et danseteater, hvor han som Hamlet resiterer tekst, har monolog og replikker, noen ganger samtidig som han selv danser. 

– Jeg kan ikke kun lene meg på formidling gjennom dans i denne forestillingen, og til tider føler jeg meg som en fisk på land, sier Silas og fortsetter: 

– Det er skremmende og nakent å fremføre ord. Vanligvis formidler vi som dansere i en mer abstrakt form, og det å bruke ord for å si noe om en tilstand, er noe helt annet, sier Silas.  

Han mener det likevel er gøy å leke med ulike kunstarter. 

Han er også svært takknemlig for at det ikke er rendyrket Shakespeare som skal gjøres på scenen, men heller en Hamlet-lek sett gjennom øynene til huskoreograf Alan Lucien Øyen. Knust og satt sammen igjen til noe eget.