Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

En ikke helt tradisjonell Czardas 

Hun har vært innom alt fra teater, TV til musikkvideoer, men opera, det er helt nytt for kostymedesigner Alva Brosten. Nå kler hun opp Czardasfyrstinnen, i tyll og farger. 

Tekst: Camilla Yndestad 
Foto: Cecilie Breivik Hansen

 – Her henger kostymene. Innover her! Her er alt til herrekoret, og så henger dameklærne der borte. 

Alva Brosten går langs rader av stappfulle, fargerike klesstativ på systua. Hun drar litt i et bukseben, lar fingrene gli litt over de vakre stoffene.

– Det har vært veldig gøy å levere dette, spesielt fordi herresystua har vært så glade for endelig å få sy i farger og ikke bare svart ull. Jeg hadde ikke tenkt over gleden ved fargene på forhånd, så det var stas for meg å høre, sier kostymedesigneren med et lurt smil.  

Det bugner av farger og spennende materialer, noe er både farget og printet på Operaens fargeri.  – Og så har vi noen helt crazy skjorter og bukser – i tillegg til sånne helt tradisjonelle herredresser, skyter Alva inn.

Visuelle referanser til kostymene / Foto: Cecilie Breivik Hansen
Alva Brosten med deilig tyll og organza til Sylvas kostyme / Foto: Cecilie Breivik Hansen

Gråt over forespørselen

Alva har nylig lagt bak seg kostymene til kritikerroste Jane Eyre på Nationaltheatret. På merittlista kan også nevnes samarbeid med artistene Lars Vaular, Sondre Justad og Girl in Red, i tillegg til skuespiller Renate Reinsve. Hun står også bak kostymene til NRK-serien Lovleg. Da hun ble spurt om å gjøre Czardasfyrstinnen, ble det nesten for mye for nordmøringen. 

– Helt ærlig, så begynte jeg å gråte. Jeg ble så gira! Hanne (Hanne Tømta), som er tidligere sjef på Nationaltheatret, ringte meg. Jeg ble så glad og stolt, og skjønte det ikke helt – hun kjenner jo liksom alle. Jeg ble helt sjukt glad! 

 – Du har jo jobbet med teater og film tidligere, hvordan har det vært å jobbe med din første opera? 

 – Jeg synes det er veldig gøy. Først og fremst er det helt fantastisk å få lov til å jobbe her! Det må jeg bare si, det er en helt vill kunnskapsbase her på huset – i alle avdelinger. Det er bare sånn topp-nivå, så jeg føler meg veldig heldig. Og så er det en annen måte å jobbe på, da. Det er veldig annerledes. 

 – På hvilken måte, da? 

– Det er et helt annet fokus, føler jeg. Man er kanskje ikke like opptatt av karakterene, her må man tenke på bevegelse, stemmebruk, akustikk, altså ting som man ikke er like opptatt av på et teater. Jeg elsker å arbeide på forskjellige måter og steder. Jeg hater å jobbe i samme bransje i over et år. Da er det gøy å gjøre dette den ene dagen, neste dag gå videre til en musikkvideo, og å avslutte uken med en reklamefilm. Jeg føler at jeg holder meg mer våken da.

Stoff med trykk til Grev Bonis fløyelsdrakt / Foto: Cecilie Breivik Hansen
Ikke helt tradisjonell dressjakke / Foto: Cecilie Breivik Hansen

Inspirasjonskilde 

I arbeidet med kostymene, er det spesielt én ting som har vært viktig for Alva, nemlig det å ikke lage en helt «trad Czardas», som hun selv kaller det. 

– Alle tidligere bilder jeg har sett av Czardasfyrstinnen, har vært veldig sånn «kvinne underholder mann-estetikk», med lettkledde damer og menn i dress – som man er veldig trøtt av å se på, synes jeg, i hvert fall. Jeg prøver å vise litt eldre menn i andre silhuetter, herredansere i andre klær. 

–  Ja, for hva er det du står med akkurat nå, da? 


–  Dette her er en fløyelsdrakt til Grev Boni, som er kompisen til Sylva. Den er farga på fargeriet, og så har den et sånt dobbelt-stoff i oransje organza, som det skinner så fint gjennom. Den er veldig sånn slengbukse, og litt bohemsk, da. Jeg har jo satt det veldig på spissen, det er ikke sånn at det er realistiske kostymer, men jeg har prøvd å vise karakter på en annen måte. 

Ikke realistisk, ikke tradisjonelt, men fargesprakende og gøyalt vi gleder oss!