Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Her finner du ofte stilte spørsmål

Åpningstider
Adkomst
Billettkjøp
Nedsatt funksjonsevne
Når du er i Operaen

 

Åpningstider

Foajeen

  • mandag–lørdag 11–22 eller til forestillingsslutt
  • søndag 12–22 eller til forestillingsslutt

Billettluke/Kundesenter

  • mandag–lørdag 11–16 eller til siste pause på dager med forestilling
  • søndag 12–16 eller til siste pause på dager med forestilling

Billett-telefon: 21 42 21 21

  • mandag–fredag 11–16
  • lørdag med forestilling 11–16
  • søndag med forestilling 12–16

Sentralbord 21 42 21 21

  • mandag–fredag 9–16 
  • lørdag med forestilling 11–16
  • søndag med forestilling 12–16

Sanguine Brasserie

  • mandag–søndag 12–20 (evt. til forestillingsslutt på Hovedscenen)

Sanguine bar

  • mandag–lørdag 11–21
  • søndag 12–21

Havsmak

  • tirsdag–fredag 16–23
  • lørdag 13–23

Adkomst

Hvordan kommer jeg meg lettest til Operaen?

I området rundt Sentralbanestasjonen, Tollboden og Bjørvika stopper en rekke busser og trikker, i tillegg til T-banen. Sjekk Ruter for reiseruter og stoppesteder.

Er det handikap-parkering i nærheten?

Det er tre handikap-parkeringsplasser i Operagaten, ca. 150 meter fra marmorbrua inn til Operaen.

Er det sykkelparkering ved Operaen?

Sykkelparkering finner du både langs Operagaten og på sjøsiden av Operaen.

Hvor kan vi parkere?

Nærmeste parkeringshus er på Sørenga, Prinsens gate og ved Oslo S (ved flytogterminalen/taxiholdeplassen)

Billettkjøp

Må jeg skrive ut billetten min?

Du kan skrive ut billetten eller vise den fram på mobilen.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner igjen billetten min?

Hvis vi har registrert hvem som har kjøpt billetten (navn og/eller telefonnummer), kan du få ny billett. Du kan også logge deg på Min side, hvis du har opprettet egen profil.

Kan jeg bytte billetten hvis jeg ikke kan gå på forestilling?

Billetter kan byttes senest dagen før forestilling og må gjøres over telefon eller i billettluken. 

Les mer om billettkjøp og rabatter her.

Nedsatt funksjonsevne

Finnes det rullestolplasser?

Vi har et begrenset antall rullestolplasser. Plassene selges bare over telefon eller i billettluken. Har du behov for tilpasning grunnet nedsatt funksjonsevne, ber vi deg kontakte Kundesenteret.

Kan jeg ta med ledsager?

Hvis du har et offisielt ledsagerbevis, får ledsageren din gratisbillett. Dette gjelder nesten alle forestillinger, unntatt enkelte gjestespill.

Når du er i Operaen

Må jeg pynte meg når jeg skal i Operaen? 

Kle deg som du vil! På premierer er det en del som pynter seg litt ekstra, men dette er ikke noe krav.

Kan jeg kjøpe mat eller drikke i Operaen?

I Sanguine Brasserie kan du få både lunsj og middag. Om sommeren er det uteservering ut mot fjorden.

Fisk- og skalldyrrestauranten Havsmak ligger i Operaen, vis-à-vis Scene 2. Inngang både fra Operagata og fra foajeen.

I tillegg er to barer i foajeen, og på 1. og 2. balkong. 

Det kan være lurt å bestille pausebevertning på forhånd. Det er dessverre ikke lov til å ta med seg drikke inn i salene.

Hvor henter jeg maten og drikken jeg har bestilt til pausen?

Mat og drikke hentes på bardisken i foajeen, rett ved siden av Sanguine Brasserie, eller i baren på 1. balkong hvis du har bestilt der. Bestillinger er sortert alfabetisk etter etternavn.

Er det betjent garderobe?

Nei, garderoben er ubetjent og alt henger på eget ansvar, men det trekkes ned et forheng under forestillingen. 

Kan jeg sette fra meg bagasje i garderoben?

Vi har låsbare skap i garderobeområdet. Disse fungerer med 10-kroners-mynt (eller polletter som fås i billettluken). Vi har ingen koffertoppbevaring, så for stor bagasje henviser vi til bagasjeoppbevaringen på Oslo S.

Toaletter

Du finner dem i foajeen, både ved garderoben og ved Scene 2-inngangen. Det er også toaletter på balkongene.

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller glemt noe i Operaen?

Har du glemt eller mistet noe mens du har vært på Operaen, må du ringe 21 42 21 21 eller skrive til post@operaen.no. 

Hva skjer hvis jeg kommer for sent?

Forestillingene begynner presis, og dørene stenges både av hensyn til publikum og til kunstnerne på scenen. Hvis du kommer for sent, kan du følge forestillingen på monitor på 1. balkong, fram til første pause. 

Kan jeg ta bilder eller filme under forestillingen?

Det er ikke tillatt å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under forestilling, fordi dette forstyrrer både andre gjester og de som opptrer. 

Hvordan kan jeg forberede meg til forestillingen?

Før forestillingene på Hovedscenen er det gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret, til høyre for trappen i foajeen. Disse starter 1 time før forestillingene på Hovedscenen (med unntak av enkelte gjesteforestillinger), og varer i ca. 30 minutter. Begrenset plass – men man kan også høre den på 1. balkong hvis det er fullt.

Før nye premierer er det ofte premieresamtale med regissør eller koreograf og medvirkende.

I vår podkast Operaen på øret kan du høre introduksjonsforedrag og reportasjer i forbindelse med operaforestillingene. Denne podkasten ligger på forestillingssidene, eller du kan høre den i Soundcloud, på Spotify eller der du pleier å høre podcaster.